Piteåbo i tvist om bilköp – krävde över 200 000 kronor tillbaka

Verkstaden i Piteå konstaterade stora problem och reparationer för över 100 000 kronor väntade bara dagar efter bilköpet. Köparen krävde ett återköp eller 150 000 kronor i ersättning – men nekas nu ersättning.

Köparen hävdar att motorn var tvättad på bilen när hon köpte den. (Bilen på bilden har inget med ärendet att göra)

Köparen hävdar att motorn var tvättad på bilen när hon köpte den. (Bilen på bilden har inget med ärendet att göra)

Foto: Anders Wiklund/TT

Piteå2025-02-22 11:30

Första mars i fjol levererades Piteåbons bil till priset 220 000 kronor. Nio dagar senare upptäckte hon ett oljeläckage och körde till en verkstad i Piteå. Vid felsökningen bekräftades ett oljeläckage i övre oljetråget och man konstaterade även att kamaxlarna hade ett missljud. 80 000 kronor för ett motorbyte och 32 000 kronor för kamaxlarna blev förslaget – vilket fick kvinnan att kräva pengarna tillbaka hos bilfirman.

När bolaget nekade hennes önskan anmälde Piteåbon bolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och krävde i första hand att få göra ett återköp och i andra hand 150 000 kronor i ersättning.

Bolaget motsatte sig kravet och hävdade att bilen var besiktigad i maj med endast en anmärkning gällande vindrutan.

"Hade det funnits ett oljeläckage, hade det uppmärksammats vid besiktningen", konstaterar man i sitt yttrande till ARN.

Köparen hävdar i sin tur att bilens motor var tvättad.

"Denna typ av oljeläckage märks inte när motorn är nytvättad och är inte en trafikfara eller påverkar säkerheten i övrigt – det är därmed ingenting som besiktningsmannen söker", skriver hon.

Enligt ARN:s bedömning borde felen ha visat sig vid besiktningen.

"Därtill framgår att hon nu kört 4 294 mil. Nämnden anser därför att det är mer sannolikt att felen inte är ursprungligt", skriver ARN i sitt beslut.

Det finns därför inte förutsättningar att rekommendera att hennes krav ska bifallas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!