Första mars i fjol levererades Piteåbons bil till priset 220 000 kronor. Nio dagar senare upptäckte hon ett oljeläckage och körde till en verkstad i Piteå. Vid felsökningen bekräftades ett oljeläckage i övre oljetråget och man konstaterade även att kamaxlarna hade ett missljud. 80 000 kronor för ett motorbyte och 32 000 kronor för kamaxlarna blev förslaget – vilket fick kvinnan att kräva pengarna tillbaka hos bilfirman.
När bolaget nekade hennes önskan anmälde Piteåbon bolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och krävde i första hand att få göra ett återköp och i andra hand 150 000 kronor i ersättning.
Bolaget motsatte sig kravet och hävdade att bilen var besiktigad i maj med endast en anmärkning gällande vindrutan.
"Hade det funnits ett oljeläckage, hade det uppmärksammats vid besiktningen", konstaterar man i sitt yttrande till ARN.
Köparen hävdar i sin tur att bilens motor var tvättad.
"Denna typ av oljeläckage märks inte när motorn är nytvättad och är inte en trafikfara eller påverkar säkerheten i övrigt – det är därmed ingenting som besiktningsmannen söker", skriver hon.
Enligt ARN:s bedömning borde felen ha visat sig vid besiktningen.
"Därtill framgår att hon nu kört 4 294 mil. Nämnden anser därför att det är mer sannolikt att felen inte är ursprungligt", skriver ARN i sitt beslut.
Det finns därför inte förutsättningar att rekommendera att hennes krav ska bifallas.