Piteåbo fick kakel sönderkört av hjullastare – nekas ersättning

Beställningen av kaklet levererades hem till Piteåbons tomt och blev sedan påkört av en hjullastare. Han hävdar att beställningen placerades felaktigt – men får inget gehör av Allmänna reklamationsnämnden.

Förra våren beställde en Piteåbo kakel via telefon av företaget Interkakel. Beställningen kördes på av en tredje part och köpet hamnade hos ARN. (Arkivbild)

Förra våren beställde en Piteåbo kakel via telefon av företaget Interkakel. Beställningen kördes på av en tredje part och köpet hamnade hos ARN. (Arkivbild)

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Piteå2024-09-17 08:30

Förra våren beställde en Piteåbo kakel via telefon av företaget Interkakel. Enligt mannen skulle kaklet levereras till uppfarten förutsatt att det lämnades långt upp på sidan av uppfarten, vilket godkändes av transportören. När Piteåbon kom hem på eftermiddagen samma dag som kaklet var levererat hade leveransen placerats längst ner på tomten och sedan blivit påkört av en hjullastare.

Ärendet hamnade till slut hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, efter att parterna inte kommit överens. Piteåbon krävde ersättning med 3 340 kronor – ett krav som Interkakel motsatte sig.

Företaget hävdar de har beställt transport av varorna och att transportören levererat till tomtgränsen enligt gällande regler. Sedan har paketet blivit påkört av en tredje part.

ARN går på företagets linje och avslår Piteåbons krav. Beslutet kan inte överklagas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!