Mannen körde 164,7 kilometer i timmen när polisen gjorde mätningen på E4, där högsta tillåtna hastighet är 110 kilometer i timmen. Mätningen gjordes på 200 meter, och polisen som gjorde mätningen menar att mätmetoden ger en stor rabatt på en sådan kort sträcka. Han bedömer alltså att hastigheten egentligen var betydligt högre. Motorcykeln hade dessutom körförbud.
Den 44-årige Piteåbon säger själv att han utfört arbete på motorcykeln och skulle därefter testa den. Han upptäckte inte att han hade en polis bakom sig på grund av att det var en civilbil utan blåljus, menar han.
Polisen i sin tur, säger att han slog på stoppljuset på sin civila bil och uppfattade att mannen uppmärksammade det efter att de kört av E4. Men istället för att stanna ökade 44-åringen farten.
Han ska även ha gjort en omkörning i, vad polisen uppskattar, 100 kilometer i timmen på en 50-sträcka och därefter låg han i mötande körfält i en skymd kurva.
Mannen har erkänt brott och döms nu för vårdslöshet i trafik, till 40 dagsböter, för händelsen den 9 augusti.