Han köpte den måttbeställda bänkskivan för drygt 12 000 kronor för fem år sedan och lovades 25 års garanti. I höstas släppte underlimmningen av diskhon som Ikea gjort och ändträt har släppt i båda ytterkanterna, enligt mannen.
"Faneren har mindre sprickor runt spishäll där det mörknat. 4 symmetriska linjer vilket tyder på produkt fel", skriver han i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Ikea har haft en besiktningsman hemma hos mannen som, enligt honom, sagt att han borde få en ny bänkskiva.
"Jag har begärt att få protokollet men Ikea vill inte skicka det till mig", skriver mannen.
Mannen kräver nu en ny bänkskiva – men Ikea vägrar. Enligt mannen hävdar Ikea att den stora skadan vid diskhon orsakats av att han inte har oljat in den ordentligt.
"Skivan är enligt produktbeskrivningen behandlad med hårdvaxolja från fabrik. Vid installation lade jag två extra lager med hårdvaxolja på hela skivan och har även förbättrat ytskiktet under tiden jag haft skivan, det går att se och känna på skivan att det ligger ett ordentligt lager på den. Jag har också oljat enligt rekommendation vilket naturligtvis inte går att bevisa", skriver han.