Under onsdagen presenterade Orvesto konsument sin stora räckviddsundersökning för tryckta medier och deras digitala utgåvor samt sociala medier för 2022. I undersökningen sticker Piteå-Tidningen ut som den tidning som ökat sin digitala räckvidd mest av alla tidningar i NTM, Norrköpings tidningar.
– Det är såklart fantastiskt roligt och ett riktigt bra kvitto på att de satsningar vi gör är rätt, säger PT:s chefredaktör Mari Gustafsson.
Av undersökningen framgår att PT under 2022 nådde 24 000 digitala prenumeranter varje dag mot 18 000 digitala prenumeranter under 2021.
– Det ligger ett gediget arbete bakom framgången och ett stort engagemang från hela redaktionen. Det är ett fantastiskt team som varje dag sätter den lokala journalistiken i fokus. Vi jobbar hela tiden med att anpassa vårt material till vad läsarna vill ha och tillsammans har vi hittat en ton som går hem.
Sett till den totala räckvidden når PT varje dag 41 000 människor. Där ingår, förutom den digitala läsningen, också e-tidningen och papperstidningen.
– För att vår journalistik ska vara relevant är det viktigt att människor fortsätter ta del av den. Det är avgörande för vår framtid.
Vad är PT:s mål för framtiden?
– Grunden är alltid att leverera trovärdig lokal journalistik och att vara snabba till förändring för att leva upp till våra läsares förväntningar, säger Mari Gustafsson.