Piteå ska växa med goda nyheter

"Nobelpris till Piteå-forskare", "Piteå bäst på klimatsmart boende" eller "Första persontåget rullar in i Piteå" - genom att presentera framtidens nyheter på löpsedlar tar Piteå kommun ett nytt grepp för att synas. Något som i går firades med tårtkalas.

Goda tårtor med "goda nyheter" om framtidens Piteå serverades politikerna i kommunfullmäktige i går eftermiddag. Detta som en del i kommunens nya reklamkampanj.

Goda tårtor med "goda nyheter" om framtidens Piteå serverades politikerna i kommunfullmäktige i går eftermiddag. Detta som en del i kommunens nya reklamkampanj.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2013-02-19 06:00

- Det är ett annorlunda grepp och några kommer säkert att tycka att det är löjligt: "Vadå nobelpristagare från Piteå?", men det handlar om att stå ut i mediebruset, säger Peter Roslund (S) kommunalråd som tror på den nya kampanjen.

Han menar att syftet, med att berätta "framtidens nyheter" innan de ens har inträffat (om de ens kommer att inträffa?) är att sätta fokus på vad som faktiskt är möjligt att kunna genomföra i kommunen.

- Det handlar om att väcka engagemang och få Piteå att växa, säger Peter Roslund som menar att en målsättning är att kommunen ska ha 43 000 invånare år 2020.

Efter en liten smygstart kommer nu alla löpsedlar att sättas upp på en gång, bland annat på busskurer.

"Absolut genomförbara"
Andra exempel på löp är: "Sveriges gladaste pensionärer finns i Piteå", "Norrstrand - Piteå svar på Central Park" och "Grön el och bränslen från Piteå - löser Europas energi problem" och "Alla Norrbottens byggkranar finns i Piteå - byggboom i staden"

- Det är viktigt att sätta upp en bild på vart vi är på väg någonstans, säger Peter Roslund som menar att flera av framtidsnyheterna absolut är genomförbara - en del i en väldigt snar framtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om