För industrins räkning är det nio kilometer långa järnvägsspåret guld värt.
Men verksamheten bygger på gammal teknik med utgångna diesellok, och därför krävs påkallade standardhöjningar och inte minst ett elektrifierat järnvägsnät för att hålla måttet.
– Vi är fullt medvetna om behovet och beredda att stötta projektet fullt ut, säger kommunalrådet Peter Roslund.
Investeringsreserv
Stöttningen består i att kommunstyrelsen avsätter 25 miljoner kronor i en så kallad investeringsreserv.
Pengarna är en garanti för kommunens seriösa intentioner för att utveckla den järnväg de själva står som ägare till.
Med öronmärkta pengar säkrade, och med övriga behövliga tillstånd för ett igångsättande, är chansen stor att EU skjuter till resterande hälft i den kostnad som totalt uppskattas till 45-50 miljoner för hela projektet.
– En hamn behöver en väl fungerande järnväg och därför är satsningen viktig för logistiken och för att säkerställa effektiva och miljövänliga transporter för industrin, säger Peter Roslund.
Till fullmäktige
Avgörande beslut i frågan fattas av kommunfullmäktige på mötet den 17 juni.
På samma möte avhandlas även detaljplanerna för de stora planerade byggprojekten i centrala Piteå, av ett så kallat kulturhus samt projektet Trädkronan i, på och kring Småstaden.
I går sade kommunstyrelsen "ja" till detaljplanerna, innan bollen passades vidare till fullmäktige.