Piteå saknar handlingsplan för särbegåvade

Utbildningsförvaltningen I Piteå välkomnar forskning om särbegåvade elever men att införa en handlingsplan likt Luleå kommun är inte aktuellt.– Vi behöver mer kunskap om de här eleverna, säger Elisabeth Fjällström, för- och grundskolechef i Piteå kommun.

Piteå kommun har ingen handlingsplan för att möta särbegåvade elever. ”Det är en verksamhetsfråga”, säger Ruth Rahkola (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden. (Arkivbild)

Piteå kommun har ingen handlingsplan för att möta särbegåvade elever. ”Det är en verksamhetsfråga”, säger Ruth Rahkola (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2015-07-09 21:02

Luleå kommun har tagit fram en handlingsplan för särbegåvade elever i samarbete med Sveriges kommuner och landsting och sex andra kommuner.

Arbetet blev klart hösten 2014 och planen föreslår tydliga insatser på både skol- och förvaltningsnivå för att identifiera särbegåvade elever, anpassa undervisningen för gruppen samt vidareutbilda personal.

– Skolorna behöver uppmärksamma de särbegåvade och inte bara de som behöver extra stöd på något sätt, säger högstadieläraren Kristina Nygård, som representerade Luleå kommun i arbetsgruppen.

Regeringen reagerade

Den bristande kunskapen om elevgruppen har även fått regeringen att reagera och i maj 2015 tog Skolverket fram informationsmaterial för att stödja skolornas arbete med särskilt begåvade elever.

– Det är jättebra att Skolverket har vaknat, säger Kristina Nygård.

Efterfrågar kunskap

I Piteå kommun finns ingen handlingsplan för att stimulera särbegåvade elever men enligt för- och grundskolechefen Elisabeth Fjällström har rektorerna börjat titta på faktamaterialen som kommit ut.

– Jag tror vi skulle behöva mycket mer kunskap runtomkring de särbegåvade eleverna. Jag tycker det är så bra att man har börjat uppmärksamma de särbegåvade eleverna och att det har kommit mer forskning för att vi kan få kunskap att möta dem på bästa möjliga sätt, säger hon.

Tveksam till plan

Mensa Norrbotten önskar att Piteå skulle följa efter Luleå och inrätta en särskild handlingsplan. Barn- och utbildningsnämndens ordförande Ruth Rahkola (S) ställer sig dock tveksam.

– Ibland tycker jag att det finns en överdrift med alla planer som tas, det viktigaste är att det blir verkstad i verksamheten, säger hon.

Har du någon uppfattning på hur duktig Piteå kommun är på att identifiera och stimulera särbegåvade eleverna?

– Jag tror inte att vi skulle ligga resultatmässigt i topp i landet om vi inte hade gjort det, säger Ruth Rahkola.

FAKTA Särbegåvade barn

Ett särbegåvat barn visar på ett eller flera områden klart högre begåvning än sina jämnåriga. Uttrycket är ingen diagnos och behöver inte fastställas av en psykolog. Sveriges främsta expert på området, psykologiprofessor Roland S Persson, skriver så här.

“Den är särbegåvad som kontinuerligt förvånar både kunskapsmässigt och tillämpningsmässigt genom sin osedvanliga förmåga i ett eller flera områden, både i skolan och i vardagslivet”.

Forskning visar att mellan två och tio procent av barnen är särbegåvade. Gruppen bör inte förväxlas med högpresterade elever som utgör cirka 15-20 procent. Medan högpresterande elever följer skolans ritualer väl, ifrågasätter den särbegåvade eleven ofta undervisningen och läraren.

Erfarenheten visar att elever med särbegåvning tenderar att känna sig missförstådda och tappa lusten till lärande.

Särbegåvade barn riskerar att fara illa om inte skolan ger dem social acceptans, lämpliga utmaningar, ledning och stimulans. Det finns många exempel på särskilt begåvade elever som blivit hemmasittare eller felaktigt fått en ADHD-diagnos.

Källa: Skolverket, Sveriges kommuner och landsting

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!