"Piteå kreativ kommun med inavel och jantelag"

Piteå är en kreativ stad men också en mix av jantelag, inavel, smygrasism och svågerpolitik. Det säger Mikael Sundkvist, ägare av P-town, nominerat i kategorin "Årets kommunikatör". Priset delas ut vid näringslivsdagen 6 november.

P-town har skapat en bok med bilder om Piteå och givit ut en skiva med Piteåmusiker.

P-town har skapat en bok med bilder om Piteå och givit ut en skiva med Piteåmusiker.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2015-11-01 05:00

– Det är kul att ett företag som riktar sig till en ung publik blir nominerat, säger Mikael Sundkvist.

Han startade P-Town 2012.

– Jag hade rest runt världen och pluggat bland annat marknadsföring i Umeå. När jag kom tillbaka 2009 ville jag göra något annat, säger Mikael Sundkvist, som visar PT en skiss kring det mentala tillståndet i stan.

– Piteå är en mix av glädje, stolthet, kreativitet, men även jantelag, inavel, smygrasism och svågerpolitik. Det vill jag byta mot öppenhet. Då kommer vi att kunna se den förändring som gör att unga väljer att stanna kvar i Piteå som egentligen är en oerhört kreativ stad med mycket musik och kultur, säger P-towns ägare.

Hockeyvideo

Tre behov som är utgångspunkter för hans företag. Det behövs en plattform för unga som vill se vad som händer inom Piteås kultur- och nöjesliv. Därför har han skapat en webbsida som lockar 20 000-40 000 besök varje månad.

– Vi klarar inte att var med på allt, men vi täcker alla stora händelser, säger Sundkvist.

Ett andra behov är att företag och föreningar behöver hjälp med att nå 80 och 90- talisterna. Ett exempel är att just nu slutför filmaren Erik Sandström arbetet med en video med killarna i Piteå hockey.

– Dessutom behövs en livskraft där det måste finnas en levande kultur med musik, dans och konst. Piteå kan bli mycket bättre på att ta hand om det, och det är en katastrof att de bantar utbildningarna vid LTU, säger Mikael Sundkvist.

Lyft skaparkraften

Sedan starten har han skapat en stab där över 30 frilansande fotografer och skribenter fått sina första betalda uppdrag. En stab som idékonstnären Alexandra Andersson är kreativt ansvarig för.

Matilda Berggren som gått medialinjen på Strömbacka har nyligen anslutit som skribent för att göra reportage.

– Kärnan i arbetet är att nå de unga i Piteå och skapa puls. Vi måste lyfta fram skaparkraften i stan, annars drar de och vem ska då betala pensionerna?, säger Sundkvist.

Bland övriga nominerade till näringslivsdagen finns Piteå bryggeri som nominerats till kategorin årets nya entreprenör liksom Tromb AB, och Konstlängan, som startade 2014 med idén att driva galleri, samt erbjuda kurser i måleri, textil,och keramik. Verksamheten bedrivs i det gamla grishuset vid Furunäset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om