Trafiken genom den omdiskuterade och kraftigt fördyrade Bondökanalen har hela tidenökat sedan den byggdes. Under 2016 öppnades bron 38 gånger och det tjänade bevakningsföretaget NVS pengar på. Bolaget kunde plocka hem skattemedel på totalt 33 250 kronor. Då fick bolaget 700 kronor plus moms för varje öppning. Under 2017 höjdes ersättningen till 900 kronor inklusive moms och då fick NVS åka till kanalen 82 gånger för en totalkostnad av 74 313 kronor.
Förra året öppnades kanalen 87 gånger vilket gjorde att kostnaderna ökade till 78 300 kronor.
Båtägarna betalar inte några avgifter för broöppningarna och enligt Jenny Axelsson, enhetschef vid kultur- och fritidsförvaltningen, finns just nu inte några planer på att införa avgifter.
Förra sommaren hanterades frågan om broöppningarna av enheten för trafik och projekt med Martin Lindberg som chef. Nu äger kultur -och fritid frågan och nu utreder Jenny Axelsson om hur det ska se ut i sommar. Förra året funderade trafik och projektenheten på att införa så kallad fjärrstyrning. Det går ut på att en båtägare ringer ett nummer till en operatör som kan öppna bron på distans.
– Grundtanken är att vi ska ha det som förra sommaren där någon åker till Bondön och öppnar. Vi ska ha ett möte med fysisk planering om detta inom ett par veckor, säger Jenny Axelsson.
Samtidigt har enheten trafik-och projekt förberett för en lösning där fjärrstyrning fortfarande är ett alternativ.
– Problemet är bara att det är dålig fiberkapacitet ut till Bondökanalen, säger Jenny Axelsson.
Ulf Westerberg är ordförande för Bondöns hamnförening, tillika ordförande för Piteå segelsällskap (PSS). Han vill helst ha en fjärrstyrning.
– Vi tycker att det är bäst. Då räcker det med att man ringer ett telefonnummer och beställer broöppning och det skulle Piteå kommun tjäna på. Då behöver inte någon åka ut varje gång bron ska öppnas, säger han.
Han säger att förra sommarens 87 öppningar innebar att minst 120 båtar åkte igenom kanalen.
– Många väljer ju att passera tillsammans vid broöppningen.
Ulf Westerberg avfärdar en eventuell broavgift.
– Vår grundinställning är att broöppning ska vara gratis. Det vore orättvist om segelbåtar som kräver broöppning skulle avgiftbeläggas medan motorbåtar som går under bron inte får någon avgift. Dessutom blev vi hänvisade till den nya marinan i och med att vi var tvungna att lämna den gamla småbåtshamnen och då är det fel med en avgift, säger Ulf Westerberg.