Piteå kommun kritiseras av Ivo i två av varandra oberoende ärenden. Det första ärendet påtalar brister i vård vad gäller vätskeintag efter att en patient på ett särskilt boende smittats med covid-19. När den drabbade personen ankom till sjukhus för vård visade patienten tecken på uttorkning. Ivo finner därför att den kommunala verksamheten brustit i att tillgodose patientens behov av vätska. Verksamheten kritiseras också av Ivo då rådande besöksrutiner under pandemin inneburit en risk för otillåtna begränsningar av besök.
I det andra ärendet kritiseras ett annat äldreboende i Piteå efter att ha dröjt flera timmar med att informera närstående om ett dödsfall. Detta strider mot det lagstadgade ansvaret hos vårdgivare att närstående omedelbart ska informeras om en patient avlider. Verksamheten kritiseras också för att ha brustit i den sociala dokumentationen samt i dokumentation och uppföljning av patientens träningsprogram.
Magdalena Jonsson, avdelningschef särskilt boende för äldre på Piteå kommun, säger att man tar kritiken på allvar.
– Jag kan inte uttala mig i enskilda fall, men när vi får sådana här klagomål tar vi till oss det och ser över våra rutiner. Vi försöker också alltid hålla anhöriga informerade under den palliativa fasen av vården. Vi ser positivt på att vi får reda på saker som brister hos oss. Det är så vi kan förbättra oss. Vi tar det på stort allvar, säger hon.