I en stor satsning på dans i förskolan i Norrbotten kommer förskolepersonal från samtliga kommuner i regionen att erbjudas en utbildning i danspedagogik. Piteå och Luleå är först ut. Forskning visar hur dans kan skapa meningsfullhet, ökad rörelsemedvetenhet, självkänsla och gruppsammanhållning för barn.
I veckan samlade Institutet Dans i skolan, förskolebarn och pedagoger, för att dansa fram sommarlovet på Musikhögskolan i Piteå.
– Vi märker hur bra det är för barnen att upptäcka nya sätt att uttrycka sig på. Alla barn har inte talet eller språket så med dans som språk kan alla känna sig inkluderade. De vågar mer och man hinner inte ens ställa frågan så är alla redan igång. De blir så glada, säger Lena Öhlund, Rönnens förskola i Piteå.
Hon är en av flera förskolepedagoger som arbetar med att få in mer dans och rörelse i verksamheten och har själv gått utbildningar i danspedagogik.
Dansen ger barnen möjlighet till både fantasi och lärande.
– De har bland annat fått bygga ett insektshus där alla får vara olika insekter, som de fått lära sig mycket om. De vet till exempel att det bara är humlor som flyger i regn så när vi spelar ljud av regn så stannar de andra insekterna inne, säger Lena Öhlund.
I ett samarbete mellan Institutet Dans i skolan, kommunerna i Norrbotten och Luleå tekniska universitet, kommer förskolepersonal från samtliga kommuner i regionen, att erbjudas en uppdragsutbildning i danspedagogik.
– Norrbotten blir först i landet med danscertifierade förskolor när förskolepersonalen fått högskoleutbildning i danspedagogik, säger Kata Nilsson, kommunalråd i Piteå kommun och ledamot i styrelsen för Stiftelsen Institutet Dans i skolan.
Allra först ut är Piteå och Luleå med start i september på Musikhögskolan i Piteå. I oktober-november flyttar utbildningen upp till Malmfälten.
– Dansen är ett ursprungligt språk för barn och det är många som inte får möjligheten hemma till att uttrycka sig genom den. Det här kommer att innebära att hundratals barn i Norrbotten kommer att få dansa på ett medvetet sätt, säger Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik och verksamhetschef vid Institutet Dans i skolan.
Region Norrbotten, Sparbanken Nord och Institutet Dans i skolan finansierar utbildningen under en treårsperiod och genomförs av Luleå tekniska universitet.