Däremot är Piteå bland de allra första kommunerna i länet.
- Jag vill minnas att det har praktiserats i Övertorneå, säger socialnämndens ordförande Agnetha Eriksson, s.
Inte ovanligt
I södra delen av landet är det desto mer vanligt förekommande.- Jodå, såväl i Borlänge som i Stockholm erbjuds de här möjligheterna, säger Eriksson.
Att Piteå nu genomför det hela på försök, hänger samman med ett erbjudande från teknik- och gatukontoret.
Gatukontoret konstaterar att den Citylinje, eller Ringlinje som den också kallas, är anpassad för stopp vid frekventa besöksställen som affärer, apotek och andra knutpunkter.
Bussarna lämpar sig väl för ändamålet eftersom de är utrustade med nedsänkta insteg, särskilt anpassade för de med rörelsehinder eller andra handikapp.
På försök
I samband med nämndens sammanträde på onsdagen, beslutades att nappa på teknik- och gatukontorets erbjudande.- Vi kommer att erbjuda det till samtliga som i dag har färdtjänst, säger Agnetha Eriksson.
Hon betonar att det hela ska ses som ett försök.
- Vi kör det här året ut, sen får vi utvärdera och se om det kan bli frågan om en fortsättning, säger hon.
Även om det är gratis för den enskilde, kostar det för kommunen.
- Vi betalar precis som vanligt, en trafikavgift, säger Agnetha Eriksson.
På landsbygden
Hon både tror och hoppas att försöket ska falla väl ut.- Det ska inte uppfattas som en ersättning till den redan befintliga färdtjänsten. Se det snarare som ett bra komplement.
Inte minst för de som bor utanför centrum.
Dessa kan precis som tidigare nyttja taxi in till stan, för att sen kliva på busserbjudandet och göra stopp på olika besöksställen.
- Det finns ju en del butiker även utanför själva stadskärnan som bussarna passerar och stannar till vid, konstaterar Eriksson.
Det kan tilläggas att en utveckling med en mer handikappanpassad kollektivtrafik är något socialförvaltningen länge eftersträvat. Gatukontorets erbjudande kan därför sägas ha kommit rätt i tiden.