Pite Watercross som anordnar den årliga SM-deltävlingen på vattnet i Södra hamn i mitten av juli har inget med körningen vid Sandön att göra.
– Det är ingen från oss som far och kör på det viset. Så mycket vet jag. Sedan är vi bara arrangörer och jag kan inte hålla koll på vad resten av våra kommuninvånare gör, säger Jim Eriksson, Pite Watercross.
Enligt honom brukar Piteförarna träna i Långträsk där de har tillstånd från markägare.
– Vi vill att alla ska köra där man får så att vi får ha kvar den här sporten. Dels måste man få tillåtelse av markägare, sedan måste människorna runtomkring tycka att det är okej också.
Är det svårt att hitta ställen att köra på?
– Ja. Jag vet att några har sökt, men inte fått någon respons. Det vore jätteroligt om man kunde hitta en mer central plats där man fick köra på rätt sätt. Förr hade de tillstånd i Böle, men det drogs in då det var många som blev störda.
Jim Eriksson konstaterar liksom Piteå kommun att förarna bryter mot terrängkörningslagen om de kör på barmark från släpvagnen till sjön. Ett problem som han har en enkel lösning på.
– Genom att rulla ut en matta skulle det vara lagligt så länge skotern är påställd och försäkrad. Sedan får du inte köra snabbare än 70 kilometer i timmen, men det är inga problem. Så fort behöver du inte köra.
Det finns ingen risk att snöskotern läcker ut bensin om den sjunker?
– Alla som tävlar har backventiler till avluftningar. En skoter som sjunker som är byggd på rätt sätt läcker inte ut någon bensin eller olja. Då är det värre att tanka sin lilla jolle på sjön.