– Men vi hade förberett och förväntat oss att fler skulle höra av sig. Hittills känns det bra och jag tror att vi har ganska medvetna kunder, säger Anders Ådemo, marknadschef på Pite energi och fortsätter:
– Det som är positivt när vi analyserar är trots att december var sex procent kallare än ett normalår så minskade förbrukningen. Vi har varit duktiga på att spara el och minska användningen, vilket är det bästa man kan göra på kort sikt.
Trots att många av kunderna sparat el riskerar decembers elräkning för de med rörligt elavtal att bli den högsta någonsin. Anders Ådemo beskriver här vad Pite energi kan göra för elkunderna.
– Vi försöker såklart att hjälpa våra kunder så gott det går. Sedan har inte vi vilka möjligheter som helst utan vi försöker göra lösningar som passar utifrån fall till fall. Det kan till exempel handla om att dela upp en betalning, men mycket handlar nu om att spara el, säger han.
Thomas Burman, från Norrfjärden, är en av Pite energis elkunder som fått en hög elräkning för förra månaden. Han undrar var alla pengar tar vägen och vem som skor sig på de höga elpriserna med tanke på att elproduktionen i Norrbotten är större jämfört med elanvändningen.
– Priserna har ju varit höga även för oss här i norr. En orsak är såklart kriget som pågår i Ukraina och sedan har vi haft en låg produktion på vindkraften och isläggningar i vattenkraften. Det har varit begränsningar i produktionen helt enkelt, säger marknadschefen Anders Ådemo.
Jörgen Andersson Strand, vd på Pite energi, försäkrar att man inte skor sig då elpriserna är höga.
– Vi har ju en elmarknad som hänger ihop i hela Europa. De höga elpriserna och gaspriserna i Europa smittar ju av sig i första hand till södra Sverige. Men när vi haft lägre produktion i norra Sverige fortsätter priset även till oss i Norrbotten. Det är ingen som medvetet skor sig utan det är en prissättning som marknaden sätter som kommer från Europa och påverkar oss, säger han och fortsätter:
– Det är inte så att vi som energibolag får ökade intäkter när det är höga elpriser. Det är snarare tvärtom då vi har utmaningar om priset varierar mycket, då är det negativt för vår affär.