Pite energi tar inget ansvar

Pite energi håller fast vid att man inte har något ersättningsansvar gentemot paret Nilsson. "Vi har olika tolkningar", säger vd:n Daniel Fåhraeus.

Daniel Fåhraeus, vd på Pite energi. (Arkivbild)

Daniel Fåhraeus, vd på Pite energi. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

Piteå2018-10-15 20:30

Pite energi hävdar att man inte behöver betala ut ersättning eftersom ingen driftövervakning fanns på plats och då måste bolaget förlita sig på att den anslutna kunden meddelar elavbrottet.

– Elnätet i är inte automatiserat så att vi ser om det finns ström ändå ner på lågspänning ut hos kund. Vi är helt beroende av att vi får information om var det inte finns spänning. När vi blir varse om det börjar avbrottstiden räknas, säger Daniel Fåhraeus.

Han menar att det framgår i avtalsvillkoren.

– Det är jättetråkigt när sådant här händer, men vi har olika tolkningar vi och kunden. Vi har vår hållning och så får vi se vad ARN kommer fram till.

Var man bor spelar ingen roll.

– När det är ett bostadsområde blir vi jättesnabbt varse. Kunden hör i regel av sig oerhört snabbt. Är det ett område med sommarstugor eller annat där ingen vistas, får vi inga signaler om det. Så länge det inte är automatiserat blir det nästan omöjligt.

Ska era kunder inte kunna åka bort och känna sig trygga?

– Givetvis måste man utgå från att det finns en trygghet i våra leveranser. Men fel kan uppstå. I det här fallet blir det otroligt olyckligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!