Grundskolechefen Elice Ökvist berättar att man efter de incidenter som varit har samlat rektorerna och haft genomgångar om just väpnat våld, där de fått lyssna till andras erfarenheter. Till exempel vid vapenhotet på Pitholmsskolan.
– Incidenten på Pitholm blev litet av en väckarklocka, då vi insåg att det i alla skolor finns utrymningslarm, brandlarm och liknande, men inget inrymningslarm och vi har faktiskt lyft frågan med vår lokalstrateg. Än har ingenting hänt, men jag tror att det är ett utvecklingsområde för framtiden.
Förr i tiden fanns högtalarsystem där rektorsexpeditionen kunde höras överallt i skolan och även telefoner i varje klassrum, men så är det inte längre. Och därför skulle grundskolechefen vilja ha någon form av inrymningslarm, för att snabbt kunna varna alla i skolan om man upptäckte beväpnade inkräktare till exempel.
Ökvist säger att man faktiskt inte borde behöva förbereda sig för sådant här, men att det tyvärr är den bistra verkligheten. Skolattacker är inte längre något som bara händer i USA.
– Därför har vi tagit fram den här broschyren som alla rektorer går igenom med sin personal, säger hon.
Inrymning går kort uttryckt ut på att helt enkelt låsa in sig i klassrummet till exempel, möblera för dörrar och hindra insyn så gott det går, samt att ta skydd på golvnivå och tyst vänta på polis och räddningstjänst. Man ska förstås försöka larma 112 först och främst.
På Pitholmsskolan drabbades man för snart två år sedan av en obehaglig incident när två tonåriga pojkar kom beväpnade till skolan, gick bakom två flickor som hörde den ene säga till den andre att skjuta en av flickorna. När hon vände sig om fick hon se att pojken hade ett vapen i hand och blev förstås både chockad och rädd.
Polis larmades och båda pojkarna greps och har sedermera åtalats och dömts för tilltaget, men händelsen har påverkat skolans agerande.
– Jo, här börjar vi alltid läsåret med att träna brandutrymning och gå igenom vad inrymning innebär, hur man ska agera om något liknande händer, och vi gör det med eleverna också, berättar rektorn för högstadiet, Christoffer Backlund.
Alla klasser går igenom materialet med sin klasslärare/mentor, så även på mellanstadiet.
– Men det är en viktig balansgång så att man inte skrämmer barnen, konstaterar mellanstadiets rektor Linda Andersson.