Under hösten har Pireva haft kontakt med både Volvo och Scania för att diskutera test av eldrivna fordon, bland annat sopbilar. Det har resulterat i att en eldriven sopbil kommer att testas efter nyår.
– Det blir att testa mitt i smällkalla vintern. Sen får vi se hur det går men vi jobbar ju med att bli fossilfria inom ett antal år. Hela fordonsparken ska bli det, säger Kjell Lundholm, utvecklingschef på Pireva.
Han berättar att de under hösten testat en liftdumper och mindre skåpbilar samt att en personbil har kommit och fler är på gång.
Idag körs Pirevas tunga lastbilar på HVO vilket följer dieselpriset och följaktligen blir väldigt dyrt.
Enligt Kjell Lundholm är det dock inte helt enkelt att driva sopbilar med enbart el.
– Eldrift är inte riktigt utvecklat på lastbilssidan. I vårt fall ska väldigt mycket hydraulik fungera, dels att tömma soptunnorna och dels att komprimera avfallet inne i bilen, för att inte tala om alla start och stopp, det kräver mycket energi. Dessutom är sopbilarna tunga, de väger 26 ton.
Hur många fordon behöver ni?
– Vi har totalt 18 tunga lastbilar varav cirka tio sopbilar.
Hur gick testet med liftdumpern?
– Det gick i stort sett bra, chauffören tyckte bilen gick så tyst så man hörde kupéfläkten. Just den bilen klarade inte hela dagens körning, utan cirka sex timmar. Den hade för litet batteripack, säger Kjell Lundholm.
I strävan efter att bli mer miljövänliga förs även dialoger med aktörer som jobbar med vätgas och biogas.