Pilotanläggningen invigd
Besökare från hela världen fanns på plats när Chemrecs Bio/DME-fabrik invigdes i går. Anläggningen ska inte producera drivmedel i kommersiellt syfte. För att tjäna pengar behövs en betydligt större fabrik och det är oklart om Piteå får någon sådan.
Hundratals personer från hela världen kom till Piteå för att vara med när världens första Bio/DME-fabrik invigdes.
Foto: Gunnar Westergren
Kommunalrådet Peter Roslund (S), Chemrecs vd Max Jönsson, Kappas dito Dirk Poot, landshövding Per-Ola Eriksson och många fler öste lovord över projektet som kostat i storleksordningen
300 miljoner kronor. Hälften av pengarna har satsats på fabriken, resten på utveckling och produktion av motorer samt tankställen.
- Bio/DME-fabriken betyder mycket för Norrbotten och innebär att vi tar på oss ledartröjan. Nu har vi alla ögon på oss och uppmärksamhet från hela omvärlden, säger landshövding Per-Ola
Eriksson.
Pilotanläggning
Chemrecs vd, stockholmaren Max Jönsson, var mäkta stolt efter invigningsceremonin som kryddades med trumpetfanfarer.
- Det här är den första svartlutsförgasaren i världen som ska producera biodrivmedel. Vi håller precis på att diskutera produktionsschemat och ett 20-tal personer kommer att jobba här. Det här är en stor utmaning som kommer att bli väldigt viktig i framtiden, säger Jönsson.
DME-fabriken i Piteå är en pilotanläggning som beräknas kunna producera fyra ton biobränsle per dag. Volvo har tagit fram tio lastbilar med anpassade motorer som ska testköras på bränslet.
- Sen det första spadtaget för Bio/DME-anläggningen för ett år sedan har vi gjort betydande framsteg. Förutom att bygga i
Piteå och få testflottan i drift har vi också gjort framsteg med projektet för den första anläggningen i industriell skala i Örnsköldsvik, säger Max Jönsson.
En miljard
Den här fabriken kommer man alltså inte att tjäna pengar på?
- Det är en demoanläggning. En kommersiell fabrik måste producera 50 gånger mer bränsle, säger Max Jönsson.
Blir det någon kommersiell anläggning här?
- Det får Smurfit Kappa, som levererar svartluten, bestämma. Min förhoppning är att det ska byggas ett halvdussin fabriker i Sverige, säger Jönsson.
Enligt Chemrec är potentialen i Sverige så stor att att upp till hälften av alla tunga transporter kan drivas med Bio/DME i framtiden. Men prislappen på en fullskalig anläggning är över en miljard kronor och detta kräver finansiärer.
Landshövdingen anser att länet behöver en kommersiell fabrik.
- Vi har kunnandet och råvaran. Det gäller bara att ta vara på försprånget som pilotprojektet innebär, säger Per-Ola Eriksson.
Fabriken i Piteå har inte provkörts ännu. Detta beror bland annat på att Smurfit Kappa, som levererar svartluten, har produktionsstopp. Enligt uppgift dröjer det en månad till innan anläggningen tas i drift.
FAKTA Bio/DME
Bio/DME är en förkortning för dimetyleter framställt av förnyelsebar råvara. Bränslet är en förvätskad gas med fysiska egenskaper liknande gasol.
Med avverkningsrester från skogsbruket som råvara minskas de fossila utsläppen av koldioxid med 95 procent jämfört med konventionell diesel.
Bio/DME är ett bränsle med goda motoregenskaper som ger mycket låga partikelutsläpp. Volvo har tagit fram tio lastbilar som ska testköras på Bio/DME under kommersiella förhållanden med en genomsnittlig körsträcka av tio tusen mil.
Två tankställen finns redan, ett i Göteborg och ett i Stockholm. I höst uppförs ytterligare två i Piteå respektive Jönköping. Studier visar att stora anläggningar med mogen produktionsteknik kan producera Bio/DME till konkurrenskraftiga priser.
I Bio/DME-projektet deltar utöver Chemrec och Haldor Topsoe även Volvo, Preem, Total, Delphi och ETC (Energitekniskt Centrum i Piteå).
Projektet finansieras av konsortiet med betydande stöd från Energimyndigheten och EU:s sjunde ramprogram. Totalkostnaden ligger runt 300 miljoner kronor.
Källa: Energinytt.se
Med avverkningsrester från skogsbruket som råvara minskas de fossila utsläppen av koldioxid med 95 procent jämfört med konventionell diesel.
Bio/DME är ett bränsle med goda motoregenskaper som ger mycket låga partikelutsläpp. Volvo har tagit fram tio lastbilar som ska testköras på Bio/DME under kommersiella förhållanden med en genomsnittlig körsträcka av tio tusen mil.
Två tankställen finns redan, ett i Göteborg och ett i Stockholm. I höst uppförs ytterligare två i Piteå respektive Jönköping. Studier visar att stora anläggningar med mogen produktionsteknik kan producera Bio/DME till konkurrenskraftiga priser.
I Bio/DME-projektet deltar utöver Chemrec och Haldor Topsoe även Volvo, Preem, Total, Delphi och ETC (Energitekniskt Centrum i Piteå).
Projektet finansieras av konsortiet med betydande stöd från Energimyndigheten och EU:s sjunde ramprogram. Totalkostnaden ligger runt 300 miljoner kronor.
Källa: Energinytt.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!