PIF hoppas på Lidl-etablering

Lågpriskedjan Lidl har visat intressera att etablera sig på på Nordlunda IP. Piteå IF vill att kommunen säljer mark på grusplan om pengarna går till att rusta upp ungdomsarenan.

Oklart. ”Vi har inte fått några klartecken från kommunen än”, säger Thomas Nordberg, Piteå IF.

Oklart. ”Vi har inte fått några klartecken från kommunen än”, säger Thomas Nordberg, Piteå IF.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-11-13 05:00

Fotbollsanläggningen på Nordlunda IP är i stort behov av renovering.

– Det skulle behöva investeras i nya omklädningsrum och samlingslokaler, men även dränering och planer. Helst en konstgräsplan för att komma igång tidigare, säger Thomas Nordberg, ledamot i Piteå IF:s styrelse.

Föreningen har inga pengar för att genomföra de kostsamma investeringarna. Nu kan PT avslöja att Piteå IF vill bekosta upprustningen av ungdomsarenan med pengar från en företagsetablering. Föreningen bekräftar uppgifterna om att den tyska lågpriskedjan Lidl visat intresse för att öppna en livsmedelsbutik på Nordlundas grusplan, närmast Circle K.

– Det förs samtal, men vi har inte fått klartecken från någon intressent, säger Thomas Nordberg.

Lidl bekräftar att man vill öppna en butik i Piteå – men säger att det inte är klart med någon tomt.

– Vi söker aktivt efter ett läge för att etablera oss i Piteå, men vi har ännu inte hittat något som vi har landat i, säger Therese Hultén, pr- och pressansvarig på Lidl Sverige.

Piteå IF:s förhoppning är att kommunen säljer marken som föreningen disponerar via ett längre nyttjanderättsavtal. Motkravet är att köpeskillingen återinvesteras i Nordlunda.

– Vi har ställt frågan till kommunen, men inte fått något skriftligt svar än. Vi tycker att det skulle vara en vinn-vinn situation för kommunen och oss. Etableringen skapar arbetstillfällen och vi skulle kunna utveckla området både under sommartid men även vintertid. Det skulle gagna även närboende och skolor, säger Thomas Nordberg.

I dag används den aktuella grusplanen framförallt som parkeringsyta i samband med fotbollscuper.

– Med rätt etablering kan vi kanske nyttja tomten tillsammans. De få gånger när det är extremt mycket besökare, som Summer Games, kanske man kan kan hitta andra parkeringsplatser.

Förutom att få intäkter från en markförsäljning ser Piteå IF det som viktigt att företaget som etablerar sig på platsen vill samarbeta med idrottsföreningen.

– För oss är det viktigt vem kommunen säljer marken till. Att den som kommer dit ser en potential i Nordlundas utveckling och att den skulle kunna vara en bra sponsor och samarbetspartner för ungdomsverksamheten, säger Thomas Nordberg.

Enligt honom blir det ingen fastighetsaffär på Nordlunda om inte pengarna kommer föreningen till gagn.

– Annars finns det ingen anledning för oss att släppa nyttjanderättsavtalet. Då behåller vi grusytan.

Tysk livsmedelsjätte

Lidl är en tysk livsmedelskedja med närmare 10 000 lågprisbutiker i över 25 länder. Lidl har sedan starten i Sverige 2003 etablerat 160 butiker från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar över 2 800 personer på Lidl Sverige.

Lidl har gjort sig känt för att hålla låga priser genom effektiv logistik, begränsad bemanning, få leverantörer, stora beställningsvolymer och enkelt utformade butiker i lägen utanför stadskärnan. Butikerna, befinner sig någonstans mellan en närbutik och en stormarknad på storleksskalan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om