Perssons bubbla: ett krutpaket

Stefan Perssons Folkvagn från 1958 ser inte mycket ut för världen men snart drar han till Norge med bubblan för att köra dragracing.

Citroën SM från 1971

Citroën SM från 1971

Foto: Tommy Norin

PITEÅ2019-07-04 22:50

Torsdag betyder att Norrlands motorhistoriker arrangerar bilträff i Badhusparken i Piteå. Under kvällen var parken fylld med vackra jänkare, många ovanliga europeiska bilar men frågan är om inte Stefan Perssons Folkvagn från 1958 tillhörde det mer spektakulära.

Den tyska folkbilen ser inte mycket ut för världen, men under bakluckan sitter en trimmad motor där ett par insugningsrör vittnar om att Persson gjort något med motorn. Baktill sticker det också ut ett tjockt rör som definitivt inte tillhör originalet.

– Ja den är ju lite trimmad, säger Stefan Persson lite underfundigt.

Han vill inte berätta hur många hästkrafter det handlar om.

– Nä, polisen läser ju också Piteå-Tidningen.

Nu letar han också besiktningstid. Men då kör han väl olovligt?

– Nä, jag är ju på väg till besiktningen.

En annan mycket ovanlig raritet är Iréne och Leif Öbergs Citroén SM från 1971.

– Jag köpte den 1989 i Rom och körde hem den. Jag ville ha tag i en krånglig bil och det blev den här. Den tillverkades i 10 000 exemplar och klassades som en riktig lyxbil.

Bilen är försedd med en V6 Maseratimotor som utvecklar 160 hästkrafter.

– Det gick väldigt fort på Autoban säger Öberg om hemresan.

I parken träffade också PT Ann-Sofie och Per Selberg från Luleå som kom med en Ford Anglia herrgårdsvagn från 1962 och de hade kopplat på en Sprite 400 husvagn tillverkad 1963. Det engelska ekipaget är i perfekt skick. Per Selberg berättar att han har lagt mycket tid på att helrenovera både bilen och husvagnen, och nu blir det flera campingturer i sommar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om