Per-Erik kör hårt, fort - och nu även stort
Per-Erik Lindgren, 50, Piteå, är van att köra hårt och fort. Nu står han även beredd att köra stort - i ortens garanterat största rullande beboeliga bilhall för dragracingfordon.
Matnyttig dialog i det blivande köket. Johnny Johansson och Per-Erik Lindgren har precis lagt golvet klart i trailerns övre plan - och diskuterar vilken gourmetmat som ska belamra köksbordet till ingivningsfesten.
Foto: Jens Ökvist
Med den gasellspeeden knep Lindgren ett ärofyllt SM-guld i competition-klassen i fjol sommar.
Det är stort.
Lika stort, fast på ett annat plan, är det jättelika fordon som 50-åringen och hans stab nu laddar upp i inför kommande fartfester.
- Jag har alltid drömt om att äga en trailer, avslöjar den regerande svenske mästaren.
Inkörd trailer
Att köra dragster utgör ett kall förenat med megamängder av skruvrelaterat mekjobb.
Efter tjugo år i branschen vet Per-Erik Lindgren vad hobbyn kostar på i både pengar och engagemang.
- Under de sex senaste åren har jag vart med och restaurerat tre olika bussar som hängt med som följefordon i samband med dragstertävlingar.
Men nu är bussarna väck. Sålda.
- Istället finns en väl tilltagen trailer i två plan, rustad för det mesta man behöver på den här nivån, förklarar Lindgren.
Ombyggnation
Ett stort modifieringsarbete har genomförts och pågår fortfarande i trailerns totalt 67 kvadratmeter stora utrymme, fördelat över två plan som hänger samman invärtes med innertrappa och en hydralisk hisskonstruktion i bakvagnen.
Utrymmet uppe (främre halvan) håller Lindgren och hjälpmekanikern Johnny Johansson på att bygga om till en fullt utrustad boendedel, med kök, två sovrum samt toalett.
Den bakre hälften, upptill, blir avdelad till garage med plats för två racebilar. Fordonen lyfts på plats via den hydraliska hissbryggan.
Trailerns hela nedre plan utgör en komplett verkstad med plats för som mest två fartmonster.
Hyttbyte
Hytten har varit ett sorgebarn och återkommande krångel har gjort att hyttdelen från - 81 skilts från ekipaget, till förmån för en nyare modell från 1994.
- Det är utbytt åtskilliga kilometer kabel under den rockad, som kostade flera månaders jobb. Men nu är nya hytten på plats och fullt funktionsduglig.
Den engelsktillverkade dragstertrailer mäter 4,21 meter i höjd, 18 meter i längd.
- Det finns stora fördelar med en trailer. Dels har man kontroll över allt, allting får plats och finns med. Dessutom finns möjlighet att samköra och erbjuda andra tävlingsekipage plats på längre resor, resonerar Per-Erik Lindgren.
Men då transporteras de ursnabba dragsterbilarna framåt längs landsvägen med blygsamma 80 kilometer i timmen som maximal toppfart.
Per-Erik Lindgren
Per-Erik Lindgren kör dragracing, tävlar i competition-klassen och är engagerad inom SHRA Luleå.
Gift och tre barn.
Fritidsintresset rör bilar i allmänhet, dragracing i synnerhet.
Han är bosatt i Piteå, född i Sorsele.
Tjänstledig från Smurfit Kappa kraftliner där han arbetat sedan 1976.
Gift och tre barn.
Fritidsintresset rör bilar i allmänhet, dragracing i synnerhet.
Han är bosatt i Piteå, född i Sorsele.
Tjänstledig från Smurfit Kappa kraftliner där han arbetat sedan 1976.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!