Pengar att hämta för el-kunder
Mitt i vintern, i december 2002, avbröt Skellefteåbaserade elbolaget Kraftkommission sina leveranser. Cirka 7 000 kunder tvingades teckna nya, dyra avtal när bolaget klippte strömmen. Nu finns en chans till ersättning.
Striden mellan elkunderna och Kraftkommission har därefter vandrat fram och tillbaka i olika instanser under flera år, men i juni 2005 beslutade Umeå tingsrätt att Konsumentombudsmannen, KO, skulle få väcka grupptalan i ärendet. Via information på Konsumentverkets hemsida, i tidningar och radio har KO därefter försökt samla alla drabbade.
- I nuläget har 5 129 anmält sig, men KO tror att uppe-mot 7 000 har drabbats, så fortfarande finns det kunder som missat den här informationen, det är dem vi vill nå nu, säger Siv Öhlund vid Piteå kommuns konsumentvägledning.
Hur många kunder elbolaget hade i Piteå vet hon inte med exakthet, bara att det rör sig om "ganska många".
Den som drabbats och ännu inte anmält sig till KO:s grupptalan, kan göra det via konsumentverkets hemsida eller ta kontakt med konsumentvägledningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!