Förskollärarna Christina Marklund och Ingela Holmberg är inom kort klara med sin pedagogista-utbildning som de fått på Reggio Emilia Institutet i Stockholm. Lena Bäckström gick utbildningen redan för tre år sedan och har sedan dess arbetat som handledare åt olika arbetslag inom förskolan parallellt med sin tjänst som förskollärare på Trädgårdens förskola.
- Det känns roligt att man i Piteå varit så snabba med att satsa på den här nya yrkesrollen, tycker Ingela Holmberg.
Alla tre börjar sitt arbete som pedagogista till hösten men fortsätter också sitt arbete som förskollärare på deltid.
- Att tjänsten är delad är en fördel, att ha foten kvar i det praktiska arbetet ger mer trovärdighet och dessutom hålls arbetet med barnen mer aktuellt, menar Lena Bäckström.
- Alla förskolor dokumenterar sin verksamhet på ett eller annat sätt, men istället för att bara visa upp de färdiga resultaten fokuserar man på vägen dit, man synliggör hur barnen tänkte och resonerade under arbetets gång och vilken roll pedagogen spelade, förklarar Christina Marklund som dock vill tona ner Reggio Emilia i sammanhanget.
- Pedagogistans roll som samarbetspartner i det pedagogiska utvecklingsarbetet passar alla typer av förskolor, oavsett inriktning. Det är viktigt att varje arbetslag får skapa det de själva vill, det som passar just deras profilering.
Lena Bäckström har positiva erfarenheter av pedagogiskt utvecklingsarbete där processen snarare än resultatet står i fokus.
- Miljön inne på förskolorna brukar förändras under handledningens gång, det blir mer skapande aktiviteter och barnens läroprocesser blir synliga.Många pedagoger upptäcker att det är ett roligt sätt att arbeta på. Det är jobbigare och mer krävande men också mer spännande.