PDOL-festivalen väl synligt på nätet

Friidrotts-VM var inte helt oväntat det sommarevenemang som fick mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Men även Piteå dansar och ler, PDOL, har uppmärksammats stort och hamnar på fem-i-topp-listan över mest omskrivna stadsfestivaler.

Piteå2006-11-17 00:00
Sponsrings & Eventföreningen har i samarbete med Observer tagit fram en ny topplista över vilka sommarevenemang som fick mest utrymme på mediernas nyhetssajter. Evenemangen delades liksom tidigare in i fyra olika kategorier:

 Sommarens största evenemang

Musikfestivaler

Sportevenemang

Stadsfestivaler

3 000 träffar

- Listor är spännande, inspirerande och ett tydligt mätverktyg som går att jämföra från år till år. Att synas i media är ett mått på evenemangets genomslag men säkert också resultatet av ett framgångsrikt PR-arbete, säger Caroline Sallmander, vd på Sponsrings & Eventföreningen, till sajten Sponsorworld.

Sportintresse

Idrottsevenemangen dominerade årets sommar-Sverige. I topp kom Friidrotts-EM i Göteborg med över 3 000 träffar.

Orsaken är förstås den internationella uppmärksamheten, det stora tv-genomslaget och längden på evenemanget.

Mediaintresset för de stora idrottsevenemangen ökade generellt sett under 2006 enligt Sponsorworld.

Det gäller inte minst tvåan Finnkampen och trean DN-Galan. Entercard Scandinavian Masters och O-ringen som alla fick mer uppmärksamhet.

Förra årets etta Hultsfredsfestivalen har dock, trots en ökad publicitet, rasat ner till en fjärdeplats.

Även de större etablerade stadsfestivalerna får mycket press. Namnen på årets fem-i-topp-lista är identiska med förra året, men ordningen är lite omkastad.

96 journalister

Stockholm Pride, som inte var med på stadsfestslistan förra året, gick snabbt upp i täten och petade ner Storsjöyran i Östersund till andra plats.

PDOL återfinns på en hedrande femteplats.

- Vi hade 96 ackrediterade journalister. Ändå var vi restriktiva med presskort. Störst bemanning hade TV4 men så fick vi också inslag i sändningar på både regional och nationell nivå, säger Tomas Riklund, PR-konsult och pressansvarig för PDOL.

Analysen baseras på en sökning i Observers Webbarkiv med information om vad som publiceras på Internet i Sverige och utomlands.

Den undersökta perioden var 1 maj till 30 september. De jämförda evenemangen har valts ut av Sponsrings- och Eventföreningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om