Passagerare filmas i Piteås nya bussar

Det blir kameraövervakning i de nya elbussarna. Och Citylinjen får vara kvar. Den 1 juli elektrifieras lokaltrafiken i Piteå.

13 bussar från kinesiska BYD är beställda och kommer att rulla i lokaltrafik från och med den 1 juli. Dock är det inte offentliggjort hur de som ska köra på Piteås gator kommer att se ut. (Arkivbild)

13 bussar från kinesiska BYD är beställda och kommer att rulla i lokaltrafik från och med den 1 juli. Dock är det inte offentliggjort hur de som ska köra på Piteås gator kommer att se ut. (Arkivbild)

Foto: Gustav Gräll

Piteå2021-03-18 06:00

PT har tidigare berättat att bussjätten Nobina vann upphandlingen om lokaltrafiken i Piteå, samt även en del skol- och byatrafik.

– Som det ser ut nu håller vi tidplanen. Vi har påbörjat arbetet med el-infrastrukturen. Den första testbussen är levererad i Stockholm, berättar Rebecka Granström, tillförordnad enhetschef, trafik och bygg, Piteå kommun.

– Vi har påbörjat en kommunikationsplan för att informera om rätt sak i rätt tid. Rekryteringen av chaufförer ligger ute nu på Arbetsförmedlingen.

Nytt för bussarna är kameraövervakning. Av säkerhetsskäl för chaufförerna och trygghetsskäl för resenärerna, som Rebecka Granström uttrycker det.

– Delvis är det för att trafikföretaget har erfarenhet från situationer på andra håll. Chauffören sitter i en utsatt miljö och hon eller han är ensam. Det här gör vi för att ha lite framförhållning och undvika att det skapas problem. Vi har inga problem ombord på våra bussar i dag, säger Rebecka Granström med tillägg att det är Nobina som administrerar övervakningen.

Citylinjen, centralt belägen och dessutom gratis, blir kvar.

– Trafiken kan komma att förändras över tid, men i det här skedet finns inget beslut taget att Citylinjen inte ska leva kvar.

Under våren förbereds för att ta de 13 tolvmetersbussarna i bruk. Mycket handlar om el.

– Kommunen står för infrastrukturen, men förbrukningen står operatören för.

Små laddskåp till var och en av bussarna monteras inne i depån för anslutning. En ny transformator för högspänning kommer att uppföras vid bussdepån på Kolugnsvägen för att möta elbehovet. Markarbetet är klart.

– Bussarna långsamladdas inomhus. Det blir inga snabbladdare utomhus, berättar Rebecka Granström.

Enligt informationen hon fått från Nobina ska våra köldnivåer inte vara något problem.

– Utmaningen för elbussarna är topografi. Start i backe tar till exempel väldigt mycket kraft. I Piteå har vi topografi som är väl lämpad för att köra elbussar.

Busskurer och biljettsystem ändras inte. Vilken färg det blir på bussarna vill hon ännu inte gå ut med. Just nu arbetar man på informationsplanen om allt från utseende på bussar till tidtabeller. Samtidigt säger Rebecka Granström att det är en svår balansgång under pågående pandemi, att det inte är lämpligt med budskapet ”åk mer buss”.

Blir det nya busslinjer?

– Jag vill inte riktigt släppa det, men jag kan säga så här i alla fall: det blir ingen minskning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!