PT har tidigare berättat om hur elever på Strömbackaskolan saknar parkeringsplatser. Många har valt att i brist på andra lösningar parkera på närliggande platser, varav Arbetsförmedlingens gamla parkering är en. Nu införs avgifter på dessa parkeringar, vilket upprör eleverna.
– Det är tråkigt. Vi studenter har inte så mycket pengar, så det blir ju mest troligt föräldrar som betalar, säger Armin Aslani.
På parkeringen i fråga träffar PT även Neo Åström, Tim Andersson, Kevin Sörensen och Richard Karlsson, som tack vare avgifterna väljer en parkering längre bort från skolan.
– Det är förjävligt. Vi har inte råd att betala. Det är märkligt att vi ska behöva betala för att kunna ta oss till skolan, säger Neo Åström.
Parkeringen vid gamla Arbetsförmedlingen ägs av Wallstens. Vd:n Andreas Wallsten berättar att kostnaden ska täcka avgifter för att hålla parkeringen plogad under vintern.
– Vi funderade kring huruvida vi ska fortsätta snöröja eller inte. Det kommer vi att göra, och därför måste vi ta ut en liten avgift. Det kommer att kosta 3 kronor i timmen eller 20 kronor per dygn. Det ska kompensera för kostnaderna att hålla det i gång, säger Andreas Wallsten.
Samtidigt upprörs personalen över skolans beslut att sluta med fasta personalparkeringar. I stället ska flytande platser införas där man får stå i mån av plats. Gymnasiechefen Britta Dahlén säger att tanken är att fler ska få tillgång till parkering, då många platser ändå stått lediga.
– Vi är de enda i kommunen som har fasta parkeringar. De flesta har flytande platser, och det brukar inte vara ett problem. Vi värdesätter att fler medarbetare kan få en motorvärmarplats. Vi ser att det finns lediga platser, säger Britta Dahlén.
– Möjligheten att skapa nya platser är begränsad, och det är också väldigt kostsamt.
Förändringen var menad att gälla från denna veckan, men på grund av protesterna från personalen har skolan nu beslutat att göra en utredning.
– Vi har fått in väldigt många synpunkter i den här frågan. Utifrån den oro som förmedlats till oss har vi sagt att vi backar, och gör de justeringar vi kan. Vi ska också kartlägga och dokumentera hur många lediga platser det finns under kritiska timmar och kalla dagar.
Britta Dahlén berättar att man efter utredningen kommer att testa systemet med flytande parkeringsplatser.
– Det kommer att bli en prövoperiod under februari, mars och april där vi har flytande platser och ser hur det fungerar.