Oroliga blickar, frusna fingrar och en mängd osande svordomar präglade den första dagen utan p-skiva. Och kommunens trafikingenjör Kjell Norberg som var på plats, instämde i upprörda Piteåbors kritik mot det nya systemet.
– Jag ser ju att det är problem med att våga testa apparna, främst för de äldre. Jag hade önskat att vi valt vanliga parkeringsautomater, sade han medan han försökte vägleda de som skulle parkera.
Mellan klockan 10 och 14 var han en av flera från kommunen som fanns på plats vid Ica Kvantum. Som väntat var det övervägande äldre som behövde hjälp och många var oroliga eller arga.
– Nu jävlar har de slutat tänka på kommunen, de är bara penningsnåla och gör det svårt för pensionärerna, sade Gunnar Larsson som förlitade sig på att hustrun skulle fixa att registrera parkeringen.
En annan man parkerade inne i Leoparden där det inte gick att få kontakt med internet.
– Det är inget wifi i p-huset så man måste gå ut för att få kontakt. Det var flera där inne som var förbannade.
Vid införandet av ny teknik kan det vara vissa inkörningsproblem, bland annat med registrering via terminalerna på Ica Kvantum, Stora Coop och kyrkparkeringen. På måndagen fungerade endast terminalen vid Kyrkparkeringen. I terminalen vid Kvantum hade säkringen gått och skärmen på terminalen vid Coop fungerade inte. Mobilapparna fungerade inte heller som de skulle.
– Appleverantörerna har lovat runt och hållit tunt. Funkar det inte blir det vite, sade Rebecka Granström, tillförordnad enhetschef på trafik och bygg.
Anledningen till att p-skivan nu går i graven är att många fordon står parkerade längre tid än de tillåtna tre timmarna och att p-platser otillåtet användes som arbetsparkeringar. Enligt Kjell Norberg så många som 300–400 stycken, många av dem i Leopardens varmgarage.
Nu blir de två första timmarna gratis, sedan kostar det 13 kronor i timmen. Att "arbetsparkera" i centrum skulle vid sex timmars parkering per dag således kosta drygt 1 500 kronor i månaden.
Vart ska de nu parkera?
– Det är fastighetsägarens ansvar, säger Kjell Norberg. Vissa av de som "arbetsparkerar" har väldigt nära till jobbet och skulle kunna åka buss eller cykla.
Den första tiden kommer kommunen att fokusera på att hjälpa bilisterna igång och inte ge parkeringsböter. I Piteå finns cirka 1 600 parkeringsplatser, varav 900 i parkeringshus.