Pappkartonger är en hel vetenskap

 Sex meter brett och mer än 20 varv runt jorden. Så långt räcker pappret som bruken i Piteå, Smurfit Kappa och SCA, producerar på ett år. Överallt i din omgivning kan du se användningen, från chips- och godislådor till ost- och vinförpackningar. En kartong är inte längre bara en låda av papp. Det har blivit en hel vetenskap.

Piteå2006-05-19 00:00


Dagens förpackningar ska vara smarta, ha en bra hållbarhet, vara lätta att hantera och dessutom ge möjlighet till snygga tryck.

- Våra kunder ställer allt högre krav på pappret, säger Lars Henriksson, ansvarig på Smurfit kappas Tech Center.

Direkt på hyllan

I dag är det wellpapplådorna som exponeras i butiken. De ställs direkt på hyllan eller på varandra.

Anledningen är att affärspersonalen ska slippa stå och plocka upp varje vara för sig. Det sparar tid. Dessutom syns varumärket tydligare genom påkostade tryck direkt på förpackningarna.

- Ofta vill våra kunder att det ska räcka med ett grepp för att öppna kartongerna. Sedan ska det gå lika snabbt att platta till dem när de tömts. Det gäller alltså att konstruera en kartong som håller för distribution och transport men som ändå lätt kan fås att kollapsa, förklarar Henriksson.

Tech Center sysselsätter 37 anställda plus en projektanställd. Här mäts papprets alla egenskaper från färg till styrka och vibrationstålighet. Det är också på Tech center som det forskas kring produktutveckling och i viss mån ny design.

Koll på pappret

- Det är egentligen inget traditionellt uppdrag för ett linerbruk. Genom vår kompetens blir vi ändå ofta tillfrågade och har därför vår kundsupport här.

Tech center inrymmer även fabrikens driftslaboratorium. Dessutom utförs rutinanalyser och kvalitetskontroller.

Framtidens förpackningar tros kunna spela på fler av våra sinnen än syn och känsel. Om några år kanske kartongen i leksaksaffären ropar: "Köp mig". Det talas också om dofteffekter.

- Får jag vara visionär så tror jag att vi inom en snar framtid har papper som kan leda elektronik. Precis som dagens sedeltillverkning, säger Per Embertsen, vd på SCA Packaging i Munksund.

Han tror på en vidgad användning av wellpapp.

- Trenden är att våra kunder allt mer vill förmedla känslor, berättar Embertsen och nämner försök kring reklambudskap med tredimensionella inslag.

Kartonger med temp

Istället för att som i dag tapetsera bilder på reklampelare görs försök att med tryck på wellpapp trä in hela ark som dessutom ger möjlighet till utstickande delar.

En annan framtida detalj kan bli sensorer på frysförpackningar som visar om livsmedlen varit utsatta för stora temperaturskillnader.

Kartong- och förpackningsindustrin är funktions- och designstyrd i allra högsta grad.

Snyggt och tryggt

- Vi ska skapa ett mervärde för kunden. Det finurliga är ofta de små sakerna och detaljerna. Danskarna är fantastiska på förpackningar, tycker Henriksson och visar en bag-in-box med inbyggt lådställ.

Tetrapak tittar också på en lösning där livsmedel kan destilleras och förpackas i ett steg.

- Ofta vill våra kunder ha en färdig systemlösning. Det gäller allt från ytter- och innerhöljen till bubbelplast för exempelvis mobiltelefoner, förklarar Embertsen.

För många produkter görs primärförpackningar i wellpapp. Exempelvis tvättmedel som hälls direkt i kartongerna utan ytterhöljen. Modet på förpackningssidan håller pappersmaskinerna i rullning. Blir kartongerna snygga är jobben trygga ...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om