Pappersbåt med full last från kontinenten

SJÖFART. 253 bilar, 15 militära fordon, stålkonstruktioner till gruvorna i Malmfälten, 800 ton blekt pappersmassa, husbilar och containrar. Smurfit Kappas fraktfartyg, Mv Bothniaborg, seglade välfyllt från kontinenten till Sverige.- Marknadsföringen börjar ge resultat, säger Krister Degerman, operativ chef för Smurfit Kappas sjötransporter.

Piteå2006-01-18 00:00
Smurfit Kappas båda fraktfartyg används i första hand för att transportera papper från fabriken i Piteå till Holland och Storbritannien. För att nyttja kapaciteten även på väg tillbaka, istället för att gå tomma, har ansvariga marknadsfört linjen.<br /><br />Denna vecka seglade Mv Bothniaborg norrut med i stort sett full last.<br /><br />- Rekord i returfrakt, säger Anders Lindberg, informatör på Smurfit Kappa i Piteå.<br /><br /><h3>God ekonomi</h3>Mv Bothniaborg anlände till Haraholmen i Piteå vid 16-tiden på tisdagen. Hon kom då lastad med ett 60-tal containrar av olika storlekar. Hälften av dem ska vidare till SSAB i Luleå.<br /><br />Dessutom utgjordes lasten av 15 armefordon, tre volvo-bilar, en husbil, 800 ton pappersmassa, kemikalier för industrin och stålkonstruktioner för gruvindustrin i Malmfälten.<br /><br />Då hade Mv Bothniaborg på måndagsmorgonen även lossat några husbilar samt 250 nya audi- och VW-fordon i Södertälje.<br /><br /><h3>Åkeri-jobb</h3>- Att nyttja kapaciteten på fartygen är god ekonomi för oss och god ekonomi för våra kunder, säger Degerman.<br /><br />Fartygen som Smurfit Kappa förfogar över kan ta stora laster.<br /><br />- 500 bilar får plats, berättar Degerman.<br /><br />Godset som lossades på Haraholmen ger även jobb för lokala åkerier.<br /><br />- Grejorna ska ju härifrån till slutkunderna. Då sker frakten med lastbil.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om