P-skivan infördes 1990 i Piteå kommun och innebär att besökare kan parkera sin bil gratis i tre timmar under olika tider beroende på om det är vardag eller helg. Själva P-skivan finns att hämta hos bland annat polisen och turistbyrån, men får man inte tag i någon skiva går det också bra att bara skriva ankomsttiden på en vanlig papperslapp eller på särskilda lappar som finns i utmärkta lådor på parkeringarna.
Men nu är P-skivan på väg bort.
Bakgrunden är att i det nya parkeringshuset Stadsberget (gamla Löjan) som håller på att byggas bli det p-avgifter som kommer att gälla och flera automater ska monteras upp.
Om man inför p-avgifter i det nya garaget finns då risk för en "skrev parkeringsbild" i övriga centrum där p-skiveparkeringarna blir överbelastade.
Några politiska beslut finns ännu inte kring frågan, men när teknik- och servicenämnden hade sitt möte i dagarna blev beslutet att uppdra till tjänstemännen att göra en utredning om övergång från p-skiva till p-avgifter.
– Det handlar egentligen om att göra en utredning på helheten, vad det får för effekter för resten av stan och vad kan man göra åt det, säger Christer Lindström (S), ordförande i teknik- och servicenämnden.
Det handlar dels om att utreda p-avgifter i parkeringshuset Stadsberget, dels om ett införande av p-avgifter på de parkeringar som i dag regleras med p-skiva.
Men p-skivan är ändå ett slags signum för Piteå, hur ser du på att den skulle försvinna?
– Det finns inga studier som visar att det finns en positiv effekt för handeln, utan det är mer en känsla man har. Det är få städer i Piteås storlek som har p-skivan så utbrett som vi, säger Christer Lindström.
Missbruka av vissa
Inställning på P-skivan får inte ändras under pågående parkering. Det är alltså inte tillåtet att systematiskt nyttja möjligheten att kunna parkera tre timmar gratis genom att flytta fram tiden på skivan eller parkera om bilen på samma ställe. Men detta sker ändå och Christer Lindström menar att det i dag blir ett "överutnyttjade av parkeringsplatser" när de i praktiken blir "arbetsparkeringar".
– Då ska man ställa det emot att det är lätt att hitta en plats när jag kommer som besökare från landsbygden eller andra städer, mot att det är en mindre kostnad för det, säger Lindström.
Men varför blir det p-avgifter i nya p-huset?
– Ja, dels handlar det här parkeringshuset om en rätt så stor investering, dels kommer det också att bli möjligt att koppla in motorvärmare på vad jag tror alla platser, säger Christer Lindström.
Han menar att risken blir stor att man istället för att parkera i nya huset istället skulle ställa sig på ICA Kvantum eller Coops parkeringar där det redan är ganska fullt.
– Där tittar man på olika lösningar och huvudspåret är att man checkar in när man kommer och så är första timmen gratis, sedan ska det börja kosta, säger Christer Lindström som menar att man tittar på olika betalningssätt – allt från kortbetalning till e-parkering och andra möjligheter som finns.
När ska det vara klart?
– Det viktigare är man har en plan och att detta är klart innan det nya däcket är klart, säger Christer Lindström.
Tanken är att det nya p-huset ska vara klart i december 2014.