P-skivans dagar kan vara räknade
Piteås signum, p-skivan, kan komma att försvinna. Detta nämns som ett alternativ i en särskild parkeringsutredning som tagits fram och som ska behandlas på måndag.
Anja Tornberg (närmast), Luleå här med dotter Katja Tornberg, uppskattar P-skivan i Piteå. "Den är bra, men för mig som handikappad spelar den mindre roll", säger Anja Tornberg.
Foto: Gunnar Westergren
Handeln, besökare, anställda och boende har alla sin uppfattning när det gäller mängd och tillgänglighet.
Affärsidkarna anser exempelvis i allmänhet att antalet platser i stadskärnan är begränsade. Något som sägs hämma tillväxten.
Vägledning
För att komma tillrätta med parkeringsproblematiken har Piteå kommun beställt en utredning för att få vägledning i sitt framtida samhällsbyggande.
Utredningen är klar och finns på måndag på dagordningen när kommunstyrelsens arbetsutskott sammanträder.
PT har talat med ansvariga för rapporten som slår fast vissa saker.
Bland annat att ett nytt parkeringshus inte löser något. Det finns nämligen gott om p-platser i centrum.
Vidare kan p-skivans dagar vara räknade, i varje fall inne i centrum.
- Problemet, om man ska uttrycka sig så, är att många p-platser i stadskärnan är förhyrda, säger utredningsledare Malin Konradsson vid det konsultföretag i Luleå som tagit fram rapporten.
Hon konstaterar exempelvis att merparten av dessa inte nyttjas sju dagar i veckan.
Helger
- Ett förslag kan vara att samnyttja dem som är lediga under helger. Det skulle frigöra många platser, säger hon.
Främst eftersom trycket på parkeringar i centrum är hårdast just fredag till söndag.
- Oftast lönehelg eller i samband med julhandel. Det rör sig alltså om ytterst få helger varje månad, säger Malin Konradsson.
Utredningen ser inte nya parkeringshus som en lösning.
- Inte i dagsläget. Det finns ett antal, men de väljs bort. En anledning är att de ofta är mörka och trista, en annan att det är dåligt skyltat, säger Malin Konradsson.
Måste åtgärdas
Uppfräschning av dessa befintliga p-hus och ljusare färgläggning kan vara ett alternativ.
Parkeringshuset Löjan har funnits med i utredningsarbetet. Här konstateras att något måste göras.
- Absolut. Rationella åtgärder måste till innan det rasar ihop, säger utredningsledaren.
Det kan handla om stora investeringar, men den frågan bollas vidare till politikerna.
- Vi har tittat på parkeringarna vid busstationen. Där skulle planskilda parkeringsytor kunna byggas och därmed öka antalet p-platser.
Så var det p-skivans framtid.
- En svår fråga, anser Malin Konradsson.
- Piteå marknadsför sig ju som en besöks- och turistkommun som är parkeringsvänligt. Ett alternativ skulle kunna vara att koordinera platser där p-skivan är giltig till Noliaområdet.
Känslig
Men frågan är som sagt var känslig.
- Vi tar inte ställning till den. Däremot säger all forskning att handeln inte gynnas av gratis parkering, konstaterar Konradsson.
En avgiftsbelagd och begränsad parkering ökar omsättningen av nyttjare.
Malin Konradsson anser att utredningen ger kommunen ett bra underlag att arbeta vidare på.
- Men viktigast är då att politikerna tar fram en långsiktig strategi. Piteå är en uthållig kommun som måste bestämma sig vilken trafik den vill ha i centrum.
- Med i bilden bör också en kommande Norrbotniabana finnas, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!