"P-skiva för besökare - låt butiksanställda parkera på Nolia"

P-skivan ger fler kunder. Den inställningen uttrycker köpmannaföreningen i Piteå. Den ser gärna att kommunen istället lockar de butiksanställda att parkera utanför centrum.

Ketty Lindehag ser gärna att p-skivan blir kvar för besökare, eftersom hon tror att det ger fler kunder.

Ketty Lindehag ser gärna att p-skivan blir kvar för besökare, eftersom hon tror att det ger fler kunder.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2008-11-05 06:00
Besökare ska kunna parkera nära och med p-skiva.
- Det är bara gå till sig själv. Som kund vill man hitta en p-plats nära så fort som möjligt, säger Ketty Lindehag, ordförande i Piteå köpmannaförening som är en den av Svensk handel.
Hon välkomnar utredningen som hon anser kan vara ett bra instrument när kommunen skapar en trafik- och parkeringspolicy.
- Vi har haft flera träffar med kommunen och lagt förslag på hur parkeringssituationen kan underlättas, säger Ketty Lindehag.
Ett av dessa förslag har varit att upplåta parkeringar för de handels- och butiksanställda vid Noliaområdet.
- Gärna med någon form av morot. Exempelvis motorvärmarstolpar, säger hon.
Det, säger hon skulle frigöra fler p-platser i centrum för besökare.
Ketty Lindehag köper inte forskningens rön om att fri parkering inte gynnar handeln.
Het fråga
- Nej, det är inte den känsla jag får inom min affärsverksamhet, tvärtom, säger hon.
P-skivans vara eller inte vara, är en het potatis.
- Jag vet att det finns handlare som gärna vill sänka den fria parkeringstiden från tre, till två timmar.
Själv är hon tveksam till den idén.
- Risken är att det blir mindre attraktivt. Kunderna uppskattar fri parkering.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!