P-avgift från första timmen när nämnden ska spara åtta miljoner

Höjd p-avgift och betalning från första timmen. Det föreslår samhällsbyggnadsnämnden när man ska spara åtta miljoner kronor nästa år för att få en budget i balans.
– I våra grannstäder betalar man från första timmen, säger nämndsordföranden Magnus Nyström (S).

Att ta bort gratistimmarna lär uppröra många Piteåbor som är beroende av sin bil. (Arkivbild)

Att ta bort gratistimmarna lär uppröra många Piteåbor som är beroende av sin bil. (Arkivbild)

Foto: Arkivbild

Piteå2024-12-12 17:30

Nyheten i korthet

  • Samhällsbyggnadsnämnden i Piteå föreslår höjda parkeringsavgifter och betalning från första timmen för att minska budgetunderskottet nästa år.
  • Förslaget innebär att de två gratistimmarna slopas, vilket skulle öka intäkterna med cirka sex miljoner kronor och minska underskottet med 75 procent.
  • Nämndordföranden Magnus Nyström (S) är medveten om den potentiella kritiken, men påpekar att liknande avgifter redan finns i grannstäderna Luleå och Skellefteå.

Piteå kommun har beslutat att alla nämnder, utom barn- och utbildningsnämnden, ska spara en procent nästa år.

För samhällsbyggnad innebär det omkring 1,7 miljoner kronor, men underskottet är betydligt större än så. 

2025 ska nämnden minska sina kostnader med åtta miljoner kronor eftersom priserna för gatuunderhåll, kollektivtrafik och färdtjänst har ökat markant.

undefined
Kommunen vill införa p-avgift från första timmen och slopa de två gratistimmar som finns nu. Man tänker även höja timtaxan från 13 till 15 kronor. (Aekivbild)

Nu förslår man flera besparingsåtgärder för att nå budgetmålen. 

– Vi har förstått att vi inte lär få några mer pengar så vi måste lägga in det i vår budget och sluta gnälla. Därför måste vi skruva på något i våran egen verksamhet och hitta ambitionssänkningar, säger Magnus Nyström.

Den största besparingen vill man göra genom att slopa de två gratistimmarna och införa avgift på p-platser redan från första timmen. Det skulle ge ökade intäkter på omkring sex miljoner kronor och minska underskottet med 75 procent. 

I närtid tas också beslut om att höja timpriset på p-avgiften från 13 kronor till 15 kronor.

Magnus Nyström är medveten om den kritikstorm som lär vänta om man genomför beslutet.

undefined
"I våra grannstäder Luleå och Skellefteå betalar man från första timmen", säger Magnus Nyström (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden. (Arkivbild)

– I våra grannstäder Luleå och Skellefteå betalar man från första timmen i centrala staden. Det är inga konstigheter, inte ens för oss Piteåbor som besöker de städerna, säger han.

Där betalar man sällan p-avgift för att handla mat?

– Det är det som skiljer. Vi har två stora matvarukedjor som ligger väldigt centralt till och vi behöver titta på olika alternativ och vilka konsekvenserna det får innan vi skrider till verket och tar ett beslut. I slutändan är p-avgifterna en fullmäktigefråga, säger Nyström.

Handlarna, som varit mycket kritiska när p-skivan försvann, har fått information om vad som är på gång.

– Vår gatuchef var på ett handelsmöte och pratade med dem som var där. Vi kommer även att föra en dialog med dem under resans gång. Det här kräver ett till beslut i nämnden och sedan någon form av utredning för att komma fram till vad de olika förslagen innebär, säger nämndsordföranden.

undefined
Handlarna har tidigare varit kritiska till p-avgift på parkeringen till matvaruaffärerna. Nu kan det bli en avgift på 15 kronor från första timmen. (Arkivbild)

Man ska titta på om de går att ha olika avgifter på olika parkeringar och vad det skulle innebära att ha en timme gratis i stället för två.

– Det finns givetvis en problematik med att man ska betala pengar för en parkeringsplats när man går in och handlar mat när det finns andra matvarukedjor som har gratis parkering. Vi behöver fundera hur vi ska lösa den knuten, säger Magnus Nyström.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

Besparingar 2025

Ingen 18-åring får feriejobb motsvarar en besparing på 0,7 miljoner kronor och 70 platser. 

Minskat antal subventionerade anställningar, från 90 till 82, medför en besparing på 1 miljon kronor.

P-avgift från första timmen ger intäkter på 6 miljoner kronor och införd avgift för resor med Citylinjen bidrar med ytterligare 0,5 miljoner kronor i intäkter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!