Syn- och hörselenheten vid landstinget i Norrbotten är ett kompetenscentrum med bland annat dövteam, dövblindteam och ansvar för tolkcentralen. Chefen Eva Forsberg känner inte igen sig i den beskrivning Norrbottens dövas teckenspråksförening ger.
- I och med att vårt avtal med bildtelefoni.net upphörde vid årsskiftet medförde det övertalighet för våra teckenspråkstolkar, säger hon om att antalet tolkar minskat från sex till tre i Norrbotten.
Förutom övertalighet av personal ställs, enligt Forsberg, inga andra besparingskrav på verksamheten. Bildtelefoni gör det möjligt för döva att tala med hörande i telefon via teckenspråkstolk.
Enligt Forsberg har kommunikation via bildtelefon ersatt många av de situationer där teckenspråkstolkar tidigare behövdes.
- Nu kan den döva sitta hemma och sköta sina bankärenden eller andra ärenden och behöver inte anlita teckenspråkstolkar i lika stor utsträckning, säger hon.
Hon känner inte heller igen beskrivningen av den långa väntetiden på teckenspråkstolkar.
- Vi har tre, om uppdragen krockar tar vi in en av våra nio frilansare. Däremot är det bra om man bokar så fort som möjligt.
Landstinget tillhandahåller bildtelefoner till döva. Det är också de som servar telefonerna om de är trasiga.
I dagsläget är det en person som har kompetensen att reparera bildtelefoner och ännu en person är under upplärning.
- Det här med att det ska ta tre månader att laga dem det var ett undantagsfall. Både döva och dövblinda prioriteras högt. Ibland har det dragit ut på tiden för att man har varit tvungen att beställa delar men det har som sagt varit undantagsfall, säger Eva Forsberg.