Övergivna skrotbilar växande problem

Antalet avställda men inte skrotade bilar har ökat med 30 procent på tio år, visar en ny kartläggning. Även Norrbotten är drabbat, fem av de sju kommunerna har problem med skrotbilar.

En stor kampanj mellan 2001 och 2007 där bilägare erbjöds gratis skrotbilstransport gjorde att de flesta uttjänta bilarna kom till skroten. När kampanjen var över sjönk antalet skrotade bilar drastiskt.

En stor kampanj mellan 2001 och 2007 där bilägare erbjöds gratis skrotbilstransport gjorde att de flesta uttjänta bilarna kom till skroten. När kampanjen var över sjönk antalet skrotade bilar drastiskt.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-02-10 11:08

Totalt finns det nu över en miljon övergivna skrotbilar i landet.

– Övergivna skrotbilar läcker miljöskadliga vätskor, förfular omgivningen och kostar kommunerna tiotals miljoner kronor varje år i bortforsling. Det är hög tid att regeringen på allvar tar tag i miljöproblemet, säger Anna Linusson, vd Håll Sverige rent.

Kartläggningen visar att differensen mellan antalet nysålda och skrotade bilar har ökat från 12 procent 2003 till drygt 30 procent 2012. Antalet avställda bilar var år 2003 cirka 815 000. År 2012 fanns nästan 1 150 000, en ökning med 30 procent.

Dyr transport

– Skrotbilar är ett växande samhällsproblem. I över 80 procent av fallen med dumpade skrotbilar får skattebetalarna stå för hela eller delar av kostnaden för de övergivna skrotbilarna, säger Anna Linusson.

Var femte bilägare som har kvar en avställd bil tillverkad innan -87 vill skrota bilen, men upplever transportkostnaden som ett stort hinder. I ett trettiotal kommuner som Håll Sverige rent besökt finns närmare 800 skrotbilar.

Bilproducenterna har ett ansvar för att ta hand om uttjänta bilar och se till att dessa återvinns, enligt ett EU-direktiv från 2007. Reglerna syftar främst till att förebygga uppkomsten av avfall från fordon och innebär i Sverige att bilproducenterna ska se till att det finns mottagningsställen där bilägaren kan lämna in sin uttjänta bil kostnadsfritt. Detta gäller dock bara under förutsättning att bilen inte saknar värdefulla delar, och bilägaren måste bekosta transporten till bilskroten.

Lyckad kampanj

Under åren 1975-2007 fick svenska bilägare en skrotningspremie när de lämnade en bil till skrotning. Under perioden 2001-2007 genomförde Håll Sverige rent en stor kampanj, där bilägare erbjöds gratis skrotbilstransport. Under dessa år skrotades i princip lika många bilar som nyregistrerades. När kampanjen var över och de nya reglerna för producentansvar infördes 2007 sjönk antalet skrotade bilar drastiskt.

Problemet med övergivna skrotbilar har hanterats av ett flertal utredningar.

– Efter två och ett halvt år borde regeringen ha funderat klart, säger Anna Linusson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!