Out of time!
Två år senare slog Ford Sierra ner som en bomb i bilvärlden. Då var Bob Lutz före sin tid.
I dag står 76-årige Lutz i Washington med mössan i hand och får skäll av ledamöterna i den amerikanska kongressen för att han är efter sin tid.
Som produktutvecklingschef hos GM bär han ett tungt ansvar för att världens största biltillverkare riskerar att gå i konkurs till årsskiftet om inte staten skjuter till mångmiljardbelopp.
Den gamle stridsflygaren Lutz, som spakar en egen L-39 Albatros på sin fritid, har många klassiska bilar på sitt samvete. Förutom Ford Sierra. Till exempel Pontiac GTO, Dodge Viper och Chrysler P/T Cruiser. Men när vindarna vände, bilismens miljöpåverkan började debatteras och bensinpriserna sköt i höjden, då tappade han plötsligt styrfart.
Jag var med 1992 i Detroit när en hyllad Bob Lutz under spektakulära former presenterade Viper med en bensinslukande V10-motor. Tio år senare sprang jag på honom igen, också i Detroit och då som nytillträdd utvecklingschef hos GM. Miljödebatten hade kommit igång på allvar och Toyota hade just börjat exportera sin hybridbil Prius till både Nordamerika och Europa. Så min självklara fråga var förstås hur han och GM skulle möta den nya japanska miljötekniken.
Han bara fnyste. Något sådant trams skulle inte GM ägna sig åt. Den globala uppvärmningen var enligt hans mening "a total crock of shit." Det var nog där tiden gick ifrån Robert A Lutz.
Nu är det ju inte bara Lutz och General Motors som står i skamvrån borta i USA. Även Ford Motor Company och Chrysler är på väg mot konkurs och alla tigger de pengar av staten. 25 miljarder dollar! För att ha råd att ställa om produktionen till modernare och miljövänligare bilar, säger de.
Det har resten av världens biltillverkare gjort för länge sen, kontrar flera senatorer i kongressen och menar att det nu är för sent att rädda amerikansk bilindustri. Andra politiker kräver att Bob Lutz och de övriga bildirektörerna sparkas innan man ens vill diskutera någon ekonomisk hjälp.
Tiden har nog inte bara gått ifrån Bob Lutz utan hela den amerikanska bilindustrin. Dessvärre kan det betyda att tiden är på väg att rinna ut också för Volvo och Saab.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!