Osäker framtid för Norrbotniabanan

JÄRNVÄG. Banverket växlar spår. Det blir ingen byggstart av Norrbotniabanan 2010. Banverket har presenterat sitt reviderade förslag till satsningar fram till 2015 och där finns inte sträckan Piteå till Skellefteå med.

Piteå2007-04-03 00:00
- Förödande.<br /><br />Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen sammanfattar sin reaktion efter Banverkets reviderade förslag på infrastruktursatsningar.<br /><br />Han säger sig vara oerhört besviken att Norrbotniabanan inte längre anses vara ett prioriterat projekt.<br /><br /><h3>Förödande</h3>- Jag brukar inte använda kraftord, men jag känner att det är nära nu, säger han.<br /><br />Enligt Roslund är beskedet förödande inte bara för den norra landsändan.<br /><br />- Det här drabbar hela landet. Vi har en industri här uppe som bara de närmaste åren investerar 30 miljarder kronor. Sen är godstrafiken strypt, säger han.<br /><br />Peter Roslund säger sig uppriktigt ha svårt att förstå Banverkets resonemang när de presenterar sin långtidsplan.<br /><br />- Verket har tidigare konstaterat att stambanan är en navelsträng mellan Sverige och norra Europa som för länge sedan har nått sin begränsning. Utifrån det har Banverket också krävt dubbelspår, säger han.<br /><br />Besvikelsen hos Norrbotinabanegruppens ordförande är tydlig.<br /><br /><h3>20 år</h3>- Om regeringen köper förslaget betyder det att det tidigast kan bli aktuellt med en Norrbotniabana om 20 år från nu, säger han.<br /><br />Denna beräkning grundar han på att planen sträcker sig fram till 2015 och till det ska ett antal år läggas för projektering och byggtid.<br /><br />- Sen ska vi i ett sånt läge inte ta för givet att vi då är först i kön för angelägna projekt, tillägger han.<br /><br />Samtidigt som han uttrycker sin besvikelse har projektet hängt på en skör tråd. Beslut om byggstart fattades av den tidigare socialdemokratiska regeringen. Den nuvarande borgerliga alliansen har inte varit lika angelägen.<br /><br />- Jag är medveten om att beslut kan rivas upp. Samtidigt lovade alliansen inför valrörelsen att satsa mer pengar på infrastrukturen. Den var till och med kritisk till socialdemokraternas satsning, säger Roslund.<br /><br /><h3>Lappkast</h3>Hur regeringen i slutändan kommer att se på Banverkets förslag, vill Peter Roslund inte spekulera i.<br /><br />- Jag kan bara hoppas att regeringen inser värdet av en Norrbotniabana. Däremot kan jag väl säga att min magkänsla säger något annat.<br /><br />Vidare konstaterar han att hans kanaler in i regeringskansliet i dag inte är lika naturliga som tidigare.<br /><br />- Därför gäller det att lokala allianspolitiker gör sitt yttersta för att påverka sina partikamrater i regeringen.<br /><br />Rent allmänt kan Banverkets lappkast i frågan tolkas som aningen märkligt. Det finns redan i dag tre miljarder kronor avsatt för en projektering av Norrbotniabanan. Den totala kostnaden för projekteringen är satt till 4,5 miljarder.<br /><br />Den 18 juni ska regeringen ta ställning till Banverkets nya förslag till långtidsplan som alltså sträcker sig till 2015.<br /><br />Läs mer på sidan 12.<br /><br /><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!