Oroliga får svar om fågelinfluensan

TELEFONTJÄNST. Sedan förra fredagen hamnar telefonsamtal om fågelinfluensan i Piteå. 300 till 500 samtal per dag från hela Sverige besvaras av ett specialutbildat team.

Piteå2006-03-10 00:00
YouCall fick uppdraget av Krisberedskapsmyndigheten och är sedan i fredags igång med tjänsten.<br /><br />- Det har gått blixtsnabbt, sex till sju dagar för något som egentligen skulle ta sex veckor att starta. Ett tiotal har jobbat dygnet runt med utbildning och teknik, säger Joakim Thörn, marknadschef.<br /><br /><h3>Specialutbildade</h3>Det tretton personer specialutbildade teamet har sedan i fredags svarat på mellan 300 och 500 samtal per dag gällande fågelinfluensan. Teamet jobbar med ett avancerat IT-stöd med manus på 92 frågor och svar. De åtta myndigheterna som skapat den nationella tjänsten står bakom svaren.<br /><br />- Om frågorna är utanför manuset så skickar vi dem till rätt myndighet och följer med tills de får ett svar, annars ringer vi upp medborgaren när svaret kommit, säger Thörn.<br /><br />Mellan klockan 8 och 20 vardagar och 10 till 15 på helger ska tjänsten finnas tillgänglig och mellan fyra till åtta personer svarar samtidigt beroende på belastning. Thörn förklarar att media har en stor del i när samtalen kommer. Efter en nyhetssändning på tv ringde 150 personer på en kvart.<br /><br />- Det räcker rätt långt med att vi är förstående, lyssnar och tar god tid på oss när de ringer, säger Thörn som PT når på kontoret i Stockholm.<br /><br />Han ska senare under torsdagen träffa Socialstyrelsen för att sammanfatta de sex första dagarna som tjänsten varit i bruk.<br /><br />- Vi svarar på runt 90 procent av frågorna och de resterande 10 procenten går vidare till myndigheterna. Resultaten har varit över myndigheternas förväntan, säger Thörn.<br /><br />I YouCalls lokaler ringer telefonerna i kontorslandskapet. Anne-Sofie Nilsson, projektledare, berättar att samtalen kommer från hela Sverige men mest från de södra delarna.<br /><br />- Folk är oroliga, framförallt när det gäller husdjuren, säger hon.<br /><br /><h3>175 samtal på tre timmar</h3>När PT besöker kontoret har det kommit in 175 samtal på tre timmar. Fyra telefonister har besvarat frågor som oftast finns på skärmen framför dem, annars kopplas de vidare. I andra delar av lokalerna finns ytterligare personer som är beredda att hoppa in om belastningen ökar.<br /><br />- Det är ganska intressant, det styrs av om det är något nytt som händer, säger Nilsson. Hittills har det flutit på rätt lugnt.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om