Oro när verket sjösätter ny avgiftsmodell till havs

Sjöfartsverket har sjösatt en ny avgiftsmodell. Den införs första januari 2018, men redan i början av nästa år höjs farledsavgifterna. Det här oroar såväl Piteå hamn som deras kunder.

Märkligt. "Lite märkligt är att vi tvingas stå för vinterhållningen till havs medans väg-, tåg- och flygtrafikens subventioneras", säger Ulrika Nilsson vd för Piteå hamn.

Märkligt. "Lite märkligt är att vi tvingas stå för vinterhållningen till havs medans väg-, tåg- och flygtrafikens subventioneras", säger Ulrika Nilsson vd för Piteå hamn.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2016-11-12 05:00

Videon är inte längre tillgänglig

Det blir dyrare att nyttja sjöfarten framledes.

Den sjöfartsmiljard som funnits för åren 2014 till 2016 och som bland annat bidragit till finansieringen av isbrytning kommer att försvinna. Redan i början av 2017 införs också en ny farledsavgift som kommer att ligga i den redan befintliga avgiftsmodellen.

Att det blir en ny avgiftsmodell beror bland annat på att regeringens budgetproposition inte innehåller några nya anslag till Sjöfartsverket. Och eftersom Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk med avkastningskrav, vill det säkerställa en ekonomi i balans.

– Vi har varit tydliga i såväl vår treårsplan som i kommunikationen med våra uppdragsgivare och kunder att vi för första gången på många år måste höja farledsavgifterna om de tillfälliga anslagen upphör, säger Noomi Eriksson, ställföreträdanden generaldirektör och direktör för avdelningen styrning och planering vid Sjöfartsverket.

Inte desto mindre upplevs förändringen som ett steg i fel riktning bland ansvariga för Piteå hamn.

– Självklart hade vi hoppats på att det stöd vi haft de senaste tre åren skulle permanentas, säger Ulrika Nilsson, vd.

Förändringen kommer enligt henne, att slå direkt mot all sjöfartstrafik.

– Det berör ju alla. All regelbunden linjetrafik, handelsfartyg, RoRo-modeller, oljefartyg, kryssningsfartyg, men det slår även mot företag och näringsliv. Vi har ju flera företag i närområdet som nyttjar hamnen för sina produkter, säger Ulrika Nilsson och nämner bland andra Lindbäcks bygg, Smurfit kappa, SCA och Stenvalls trä.

Markus Holmlund, logistikchef vid Lindbäcks bygg, medger att det finns en oro kring den nya avgiftsmodellen och farledsavgifterna.

– Inte så att det stör våra planer att börja skeppa hus med båt söderut, men jag tycker det ger helt fel signaler, säger han.

– Ena stunden talas det om att försöka minska den tunga trafiken på våra vägar. När vi nu planerar satsa på båttransporter istället, ja då införs avgifter.

Markus Holmlund, konstaterar att av den totala fraktkostnaden är farledsavgiften en liten del.

– Men som sagt var. Det ger liksom konstiga signaler.

Vid SCA är inställningen densamma.

– Det är inte rätt att införa någon avgift alls, anser Magnus Wikström, chef för samtliga sjötransporter i koncernen.

– Den är orättvist och gynnar inte någon, säger han.

Farledsavgifterna kommer att höjas i den befintliga avgiftsmodellen och de kommer i framtiden att indexjusteras årligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!