Videon är inte längre tillgänglig
Förra veckan hölls ett samrådsmöte kring planerna på att åter – efter 25 år – öppna Ankarskatavägen för biltrafik. Vid mötet höjdes kritiska röster. En av dessa var Inga-Märta Larsson, som också var den som för Hem och skolas räkning, skrev ett brev till kommunen, där hon krävde en stängning. Den huvudsakliga anledningen då, var att säkra barnens skolväg. Detta ledde så småningom till att vägen stängdes av 1990.
Starkt engagerad
En annan som är starkt engagerad i Ankarskatavägen är Mauritz Magnusson. Han har bland annat skrivit insändare, där han ifrågasätter en öppning av vägen, som han menar kommer att leda till en kraftigt försämrad boendemiljö på Djupviken.
– Ankarskatavägen kan aldrig svälja all den trafik som kommer dit om vägen öppnas. En trafikmätning har gjorts och det handlade då om 2 500 bilar som passerade varje dygn, säger Mauritz Magnusson.
Han menar att de som bor längs Ankarskatavägen ska ha rätt till en lika bra boendemiljö som alla andra.
Ökat buller
– En öppning av vägen kommer att medföra ökat buller, mycket avgaser och att trafikfaror dras in. Det blir incidenter var och varannan gång som en bil ska backa ut på vägen från sin infart, säger han.
Mauritz Magnusson välkomnar dock de upprustningar som gjorts längs vägen med bland annat kantstensseparerad gång- och cykelväg, upphöjda hastighetsdämpande korsningar och ny belysning.
– Att det rustas upp vid vägen är bra. Det behövs då vissa avsnitt varit i mycket dåligt skick. En öppning däremot är otänkbar som jag ser det och det kommer att överklagas om kommunen fattar ett sådant beslut.
Ser inga fördelar
Enligt Mauritz Magnusson har de allra flesta som nyttjar Ankarskatavägen vant sig/accepterat de alternativa vägar som byggdes/har tillkommit efter att den stängdes.
– Att kommunen överväger en öppning är ett steg i fel riktning. Avstängningen som gjordes ledde till att Djupviken blev ett bättre område och de som bor där ska få fortsätta att ha det så.
Kan du se några fördelar med en öppning?
– Nej.