Organiserad svarttaxi hotar branschen

Den illegala taxiverksamheten växer explosionsartat. Pite taxi får färre körningar och nu slår arbetsgivaren och facket larm om riskerna.
– Branschen skadas och personerna som sätter sig en svarttaxi utsätter sig själv för fara, säger Robert Savela, Transportarbetareförbundet.

Riksdagspolitikern Leif Pettersson varnar för att den illegala taxiverksamheten kan dra till sig organiserad brottslighet. ”Man måste få stopp på det i tid”, säger han.

Riksdagspolitikern Leif Pettersson varnar för att den illegala taxiverksamheten kan dra till sig organiserad brottslighet. ”Man måste få stopp på det i tid”, säger han.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-09-14 20:00

Videon är inte längre tillgänglig

Allt fler privatpersoner annonserar öppet om olaglig taxiverksamhet på Facebook. Gruppen "Vem kör ikväll? (Piteå)" har 657 medlemmar som dagligen söker passagerare eller chaufförer. Senast i lördags anmälde sex personer att de kör mot betalning.

"Kan köra ikväll har swish tar 2 till 3 pers åt gången då jag har barnstolen monterad bak", skriver en av annonsörerna på Facebook.

Ökar överallt

Det finns liknande Facebookgrupper över hela landet och Svenska transportarbetareförbundet är oroade över utvecklingen.

– Den illegala taxiverksamheten har ökat explosionsartat från våren och framåt. Personer utan utbildning och taxiförarlegitimation organiserar sig på Facebook och transporterar folk i undermåliga fordon, säger Robert Savela, avdelningsordförande i Norrbotten.

Färre körningar

Piteå taxi är en av flera bolag som får allt färre körningar på grund av den kriminella konkurrensen.

– Vi har aldrig haft en stor volym på helgerna och vi ser nu att vi har mycket mindre körningar än tidigare. Om det här fortsätter kan det till slut bli så att vi drar ned och inriktar oss på färdtjänst, flygtaxi och skolskjuts istället, säger vd Michael Malmlöf.

Nykter chaufför

Hans anställda har genomgått en lämplighetsutredning under taxiförarutbildningen. Bilarna har alkolås och företaget utför slumpvisa drogtester. Försäkringspremier på 30 000 kronor per år och bil ska garantera att en kund får bästa möjliga stöd vid en eventuell olycka.

– Om du åker med oss så vet du att du åker med en nykter chaufför i en rätt försäkrad bil. I en illegal taxi har du ingen aning om vad som kan hända, säger Michael Malmlöf.

Risk för brott

Enligt Robert Savela utsätter sig personerna för stora risker.

– Bara för några veckor sedan var det en kvinna i södra Sverige som blev våldtagen i en svarttaxi, säger han.

Även chauffören löper risk att bli utsatta för brott, menar han.

– Det finns en hotbild mot taxichaufförer. Det finns narkotikapåverkade personer som är väldigt oberäkneliga. För några år sedan blev en taxichaufför i Piteå pistolhotad, säger han.

Riktad polisinsats

Med anledning av den ökade svarttaxiverksamheten anordnade facket och Pite taxi i måndags ett möte med trafikpolisen samt riksdagspolitikern Leif Pettersson (S), ordförande i trafikutskottet.

– Många förstår nog inte att de bryter mot lagen, säger Esko Mäntyranta, bilinspektör på trafikenheten vid polisen i Norrbotten.

Att köra svarttaxi är ett brott mot yrkestrafiklagen och straffet kan bli böter eller fängelse i upp till ett år. Dessutom kan föraren göra sig skyldig till flera olika skattebrott.

– Vi har pratat med Skatteverket om att göra en gemensam insats. Nu har vi fått tips om var vi ska hitta dem som utför transporterna, säger Esko Mäntyranta.

Organiserad brottslighet

Enligt Leif Pettersson är det viktigt att stävja den olagliga taxiverksamheten

– I sin förlängning kan det här leda till att den organiserade brottsligheten ser möjligheter till affärer, speciellt om den verklighet som Micke pratar om blir sann. Om Piteå inte har någon taxiverksamhet på kvällen ser andra möjligheten att tjäna stora pengar på det här, säger Leif Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!