Ord blir till kollage

Med inspiration från barnboken ”Kälda och Älgen” skapade barnen på Norrmalmskolans Montessoriavdelning förskoleklass och årskurs ett egna kollage.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2014-04-13 19:57

Klassen besökte konsthallen och träffade författaren till barnboken ”Kälda och Älgen”, Regine Nordström. På plats tittade man på utställningen av bilderna i boken. Kollage gjorda av konstnären Eva Stina Sandling.

Stenåldern

Boken handlar om stenåldersflickan Kälda som kommer i kontakt med en älgkalv och sedan ritar i sanden.

Regine hade högläsning av boken och som en extra utmaning fick barnen påhittade ord att fundera över.

Sammansättning

Kollage är en sammansättning av olika material och bilder, uppklistrade på en bit papper eller kartong.

En del säger att ordet är ett låneord från det franska ordet ”coller” som betyder ”att limma”.

Tillbaka i klassrummet bestämde sig klassen för att göra egna kollage och ge orden betydelse.

– Jag fick ordet TUL, berättar Olivia Karlsson Dahlhed. Det är en strand, berättar hon medan folie limmas på plats på pappret.

– Jag har skrynklat folien lite, så att det ser ut som vågor, fortsätter hon.

Klassen har laddat upp med tidningar, tyger, tråd, pennor och färger.

Ester Buska har också valt att använda folie, hon kämpar för att sätta fast det med en häftapparat. Hon har fått ordet FLIFT.

– Det är en sorts sång.

Längst in i klassrummet jobbar Einar Nylund flitigt. Han klipper, limmar och skapar.

– OULPA, det är ett sjöodjur. På bilden är det människor som tar bilder på sjö­odjuret. Det har giftiga taggar.

Einar fortsätter att förklara att det är viktigt att man säger ”OLPA”, att man inte uttalar U:et.

– Kollage är kul, det bara blir, man tänker inte så mycket, säger Einar och fortsätter att klippa och limma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!