Statistiken kommer från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Och de ska nu utreda vilka orättvisor det finns i provets utformning, detta på uppdrag av regeringen. En bakomliggande faktor kan vara att kvinnor i genomsnitt är 166 centimeter långa medan männen är 179 centimeter, och att det då ska vara svårare att nå ner till marken för en kvinna.
– Det gör att de kortare kvinnorna har svårare att nå ner till marken och att nå fram till styret vid fullt styrutslag säger Nils Petter Gregersen, tillförordnad forskningschef på VTI.
Förvånad
Stefan Vikström jobbar som trafiklärare på Roberts trafikskola och tror att inte storleken har något med könet att göra. En kort man skulle ha samma problem som en kvinna.
– Jag är förvånad, eftersom jag inte upplever det så. Det kan eventuellt vara en nackdel att vara lite kort vid starter, men när motorcykeln väl rullar är det ingen skillnad.
Stefan upplever på senare år att skillnaden mellan män och kvinnor har minskat. Mycket tack vare att fler tjejer kör moped i tonåren och då får upp vanan.
– Tack vare detta verkar det lättare för dem att ta MC-kort nu.
Fler lektioner
June Pedersen är 159 centimer och tog MC-kortet 2011. Hon känner inte igen sig i att storleken ska ha betydelse. Hon använde några fler lektioner för att hitta balansen och tryggheten och ser just de bitarna som en bidragande faktor.
– Bara man hittar balansen och känner sig trygg går det bra. Det räcker ju att man får ner en tå. Jag köpte bara lite större skor. Även om man är mindre ska samma moment klaras av och för mig var det bara, nu jäklar.
Utredningen som ska göras består av olika moment såsom kunskapsöversikt, analys av kortkorts- och förarprovsstatistik, samråd med berörda aktörer och observation av förarprov.
Utredningen ska vara klar i juni 2014.