Opålitlig temperatur på vattnet i duschen

HETVATTEN. I drygt tre månader har duschen i Per-Olov Fors och Harriet Hedmarks lägenhet krånglat. Temperaturen är opålitlig och packningarna läcker. Efter otaliga telefonsamtal till fastighetsägaren Rawi har de tröttnat.- Det kan inte vara meningen att man som hyresgäst ska behöva hålla på så här, säger en upprörd Fors.

Piteå2008-02-04 00:00
PITEÅ (PT)

Det har varit en jobbig period för paret som bor på Prästgårdsgatan i Piteå. En avslappnande dusch på kvällskvisten har inte varit att tänka på, istället har det handlat om att hela tiden vara redo att ta ett kliv bort från det heta vattnet som utan förvarning kommer ur duschslangen.

- Helt plötsligt blir vattnet
kanonvarmt och man får kasta sig åt sidan. Vrider man mot kallvattnet så blir det ännu varmare. När min sambos dotter och barnbarn var här och hälsade på var det inte tal om att låta den lilla duscha. Hon hade skållat sig helt.

Paret har vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med fastighetsägarna Rawi, som de hyr sin tvårumslägenhet av. Utan resultat.

- Tjejerna på kontoret har hållit med om att det inte ska vara så här, men sen har det inte hänt något mer. När jag pratat med vaktmästaren så säger han att det är blandaren i källaren som det är fel på, men ändå händer inget. Det är över en månad sedan jag fick besked om att de beställt en ny.

I motsats till vattnet i duschen så är lägenheten riktigt kylig. Fors tippar att temperaturen ligger kring 16 grader, det är åtminstone vad en av grannarnas termometer visat på några dagar tidigare.

Inte ensam

- Så här är det i flera lägenheter här i huset, ändå har vi elementen på för fullt. Vi har grannar som sover fullt påklädda för att inte frysa.

Fors menar att fler boende har varit i kontakt med fastighetsbolaget men då fått höra att de är ensamma om problemet, trots att Fors menar att så inte är fallet.

- Jag är själv vaktmästare i Luleå och vet mycket väl att sånt här går att åtgärda. Visst skulle jag kunna göra det själv också, men jag tycker inte att det är min uppgift som hyresgäst. Det är trots allt Rawi som äger byggnaden och ska se till att den är i bra skick.

Problemet ska åtgärdas

På Rawi är man medveten om problemet. Tomas Grahn som är förvaltare på företaget säger att det i dagarna kommer att sättas in en ny varmvattensfördelare i fastigheten för att komma tillrätta med problemen.

- Att det varit såhär beror på ombyggnationen som pågår i huset bredvid. Det har varit svårt att få det att fungera som det ska.

När det gäller värmen i lägenheterna säger han sig tidigare inte stött på några klagomål.

- Elementen är reglerade likadant allihop och ingen lägenhet har haft en temperatur under standard när vi varit ute och mätt. Vi har heller inte fått in några andra klagomål. Men om det nu är på det här viset så får vi göra en extra koll i det här specifika fallet.

Ersättning

Om de boende på Prästgårdsgatan kommer att få någon ersättning gällande problemet med varmvattnet kan Grahn inte uttala sig om i dagsläget. En sådan diskussion kommer i sådana fall tas efter att problemet åtgärdats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om