Ytterst handlade det om en vanlig uppdatering av systemen som gick helt fel. Under tisdagskvällen stod nästan alla tjänster stilla.
– Väldigt förenklat kan man säga att något gick fel i samband med en produktionssättning. Från 18.30 har de flesta av våra kundsystem stått stilla, förklarade Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.
– Det gäller internetbanken, mobilbanken, telefonbanken och kortbetalningar och automatuttag. Vissa kortbetalningar har dock fungerat, säger han.
Ingen hackerattack
Problemen gällde både Swedbank- och Sparbankskunderna. Warrén hade, vid 23-tiden, ingen aning om när felen skulle vara åtgärdade.
Teknikerna jobbar för fullt, berättade han, men säger också att det är många och komplexa system som berörts. Det rör sig om något slags programfel, inte en hackerattack.
Claes Warrén medgav på tisdagskvällen att systemen är sårbara, eftersom de kan slås ut så kapitalt av en enkel åtgärd. Swedbank har drabbats av liknande totala avbrott tidigare.
Avbrottet kommer att rapporters till Finansinspektionen.