Oljenivån ska mätas i båtvraket

Hur mycket tjockolja finns kvar i den sjunkna bogserbåten i Piteälven? Den frågan ska Piteå kommun gå till botten med.

"Vi har ingen större rutin kring hanteringen av sjunkna skepp", säger Johan Wirtala, på Piteå kommun.

"Vi har ingen större rutin kring hanteringen av sjunkna skepp", säger Johan Wirtala, på Piteå kommun.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2018-11-21 20:40

PT har i en rad artiklar sedan i somras rapporterat om båtvraket Munksund 5, som sjönk i Inrefjärden i Piteälven 1964.

Båtens tankar sägs innehålla mellan 5 000 och 6 000 liter tjockolja, och med jämna mellanrum observeras oljespill i området som misstänks komma från vraket.

Nu har Piteå kommun axlat "nitlotten", som Johan Wirtala, på fysisk planering, beskriver ärendet. Det betyder konkret att en utredning ska sjösättas för att klargöra alla miljökonsekvenser.

– Vi ska försöka reda ut om vraket bär skulden till spillet, och i så fall hur stora mängder olja som finns kvar i tankarna, och vilken kondition stålskrovet befinner sig i, säger avdelningschef Johan Wirtala.

För att bringa klarhet i detta har kommunen engagerat en konsult, liksom även den lokala dykarklubben.

– Det är viktigt med uppdaterad tillförlitlig information för att kunna ta ställning till hur vi ska gå vidare, säger Wirtala.

– Det kan ju till exempel visa sig att det inte finns några större mängder olja kvar i tankarna. Då kanske en bärgningsinsats kostar mer än den smakar och bara ställer till det än värre.

I tidsplanen eftersträvas färdiga svar åtminstone före årsskiftet.

– Det ska inte vara något hinder för att bedriva utredningen även om isen lägger till. Tvärtom, då blir vattnet mera stilla, säger avdelningschefen på fysisk planering.

Johan Wirtala påpekar att kommunen har en god dialog med SCA om båtvraket. Bogserbåten var i SCA:s ägo under flera decennier, men enligt bolaget såldes båten 21 dagar innan den sjönk – vilket då i juridisk mening ska befria SCA från ansvar, enligt egen tolkning.

SCA har valt att hemlighålla vem bogserbåten såldes till. Man vill inte heller visa upp någon del av köpekontraktet, som bolaget nyligen hittade bland eget arkivmaterial.

SCA har däremot lämnat över ritningar på båtens konstruktion till kommunen, för den utredande konsultens räkning.

– Kostnaden för utredningen kommer att landa på Piteå kommun. Vad som sedan sker tar vi beslut om utifrån utredningens resultat och i samråd med SCA, säger Johan Wirtala.

Nils Norberg, 87 år, och före detta maskinist på de flesta flytetyg inom Piteås gamla bogserflotta, har länge efterlyst initiativ för att bärga Munksund 5.

– Det är onödigt med en ny utredning. Jag vet att det finns flera tusen liter tjockolja kvar i båten. Jag var själv med och tankade upp bogserbåtarna på höstarna, innan de ankrades för vintern för att stå startklara på våren. Det var så man gjorde och Munksund 5 var inget undantag, säger Nils Norberg.

Munksund 5

Bogserbåten sjönk i Piteälven den 17 mars 1964.

Båten byggdes i ­Holland 1910 och är utrustad med en orginal trippelångmaskin från samma år.

Båtskrovet bedöms väga omkring 100 ton.

Vraket ligger på nio meters djup, några hundra meter utanför Storfors varv och nedströms Öholmabron.

Enligt uppgift ska båtens sidotankar rymma mellan 5 000 och 6 000 liter tjockolja, som på grund av sin kladdiga koncistens inte går att pumpa upp.

I sina glans dagar bogserade Munksund 5 timmer för SCA:s räkning under flera decennier.

PT har tidigare rapporterat om båtvraket den 17 juli, 7, 14, 20, 22, 29 augusti, 5, 11, 15 september samt 4 och 13 oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!