Just nu bygger Lindbäcks ett hundratal bostäder på den tidigare parkeringen på Busstationen. Men projektet är större än så. Planen är en helt ny stadsdel på stationsområdet Västermalm med flera hundra lägenheter. Kommunen har köpt loss bangården av staten och hoppas kunna göra samma sak med spårmarken.
Men det är många pusselbitar som ännu inte hittat sin rätta plats.
– Det är en komplex fråga. En viktig del är dragningen av Norrbotniabanan genom Piteå. Där finns inga besked från Trafikverkets sida. Vi måste också få besked om Timmerleden och hitta en lösning för spårdragningen till Kappa, säger Jessica Nilsson, samhällsutvecklare på Piteå kommun.
Att vidta åtgärder innan dessa viktiga frågor är lösta kan visa sig vara ett misstag.
– Det här är en lång process och vi måste veta förutsättningarna innan vi gör något. Men projektet lever och vi för fortlöpande samtal med Lindbäcks, säger Jessica Nilsson.
Wilhelm Risberg, vd för Lindbäcks boende, håller med om att projektet lever och han konstaterar att dialogen med kommunen sker i positiv anda.
– Det unika med projektet är att här finns ett stort område mitt i stan som kan exploateras och på så sätt förtäta stadskärnan. Normalt är att den här typen av projekt hamnar i utkanterna av städer där det finns ledig mark.
– Men det är ett stort projekt och det gäller att inte förhasta sig innan vi har en helhetslösning. I nuläget handlar det om att få till en överenskommelse med alla som nyttjar spåren. Vi måste helt enkelt ha en handlingsplan för området, säger Wilhelm Risberg.
Smurfit Kappas ledning har ju tidigare uttryckt tveksamhet till bostäder nära spårområdet?
– Ja, men i slutänden har alla ett samhällsansvar för att utveckla Piteå som stad. Jag tror att det finns lösningar.
Piteå kommun äger numera bangården och i vart fall en del av området skulle kunna bebyggas redan nu, men Wilhelm Risberg är tveksam.
– Jag tror att det är ett kortsiktigt tänk. Vi vill ha en helhetslösning så att vi får bra kvartersstruktur för hela området. Vi avvaktar också med ytterligare bebyggelse på kvarteret Tallen. Det handlar bland annat om Storgatans framtida sträckning.
Och OK-tomten?
– Det är ett senare skede. En anledning är att vi har långa hyreskontrakt att ta hänsyn till, säger Wilhelm Risberg.