Ökat intresse för rot- och rutavdrag

Antalet privatpersoner som köper rot- och hushållsarbete har ökat kraftigt det senaste året. Skatteverket har betalat ut 500 miljoner mer i skattereduktion under första halvåret 2011 jämfört med samma period 2010.

Att använda sig av rot- eller rutavdrag har ökat i popularitet.

Att använda sig av rot- eller rutavdrag har ökat i popularitet.

Foto: Hasse Holmberg / SCANPIX

PITEÅ2011-07-19 06:00

Det blir alltmer populärt att anlita ett företag till hjälp med olika tjänster i hemmet. Skatteverket betalade ut cirka 7,2 miljarder i skattereduktion under första halvåret 2011. Det är över 500 miljoner kronor mer än vad som betalades ut under samma period 2010.

-  Intresset för rot- och hushållsavdraget ökar hela tiden. Sedan den nya fakturamodellen infördes har över en miljon svenskar använt sig av skattereduktionen, säger Pia Blank Thörnroos som är rättslig expert på Skatteverket.

Den nya fakturamodellen kom 1 juli 2009 och innebär att den som köper rot- eller hushållsarbete får skattereduktionen avdragen direkt på fakturan.

Det är sedan företagets uppgift att ansöka om pengarna hos Skatteverket.

Skattereduktionen är 50 procent av arbetskostnaden, men högst 50 000 kronor per person och år.

-  Intresset har helt klart ökat efter den nya fakturamodellen eftersom det är smidigt för kunderna, säger Erik Boman som är pressekreterare på Skatteverket.

Skattereduktionen utnyttjas mest i storstäder där flest använder rot- och hushållsarbete och högst belopp betalas ut.

Attitydförändring
Företagen har också märkt en stor ökning i antalet kunder och på Maid Hemservice i Norrbotten har omsättningen dubblerats sedan förra året.

-  Hela branschen har blivit extremt uppmärksammad de sista åren och fler aktörer har inneburit att branschen har marknadsförts mycket, säger Simon Wanler som är driftchef i Norrbotten.

Den nya fakturamodellen tror han är bidragande till den stora ökningen.

-  Det är väldigt bra för kunderna som slipper ligga ute med pengarna ett helt år, det har gett en ordentlig skjuts för företaget även om det innebär betydligt mer jobb för oss, säger Simon Wanler.

Han har framför allt märkt av en stor attitydförändring kring hushållstjänster och städhjälp.

-  När vi startade för tre år sedan kunde folk ringa och ursäkta sig för att de ville ha städhjälp, det möter vi aldrig idag, säger Simon Wanler.

Simon Wanler berättar att städhjälp är det hushållsarbetet som efterfrågas i störst utsträckning, cirka 90 procent av kunderna har städhjälp en gång i veckan eller varannan vecka.

fakta Statistik från skatteverket

Utbetalda belopp
2010-01-01 - 2010-06-30

Piteå

Hushållstjänster: 1 303 344

Rot-arbete: 21 726 690

Älvsbyn

Hushållstjänster: 205 205

Rot-arbete: 2 708 262

Arjeplog

Hushållstjänster: 19 512

Rot-arbete: 1 834 437

Arvidsjaur

Hushållstjänster: 115 508

Rot-arbete: 3 177 181

Utbetalda belopp
2011-01-01 - 2011-06-30

Piteå

Hushållstjänster: 2 012 358

Rot-arbete: 22 774 473

Älvsbyn

Hushållstjänster: 190 964

Rot-arbete: 3 408 826

Arjeplog

Hushållstjänster: 127 499

Rot-arbete: 1 442 455

Arvidsjaur

Hushållstjänster: 141 293

Rot-arbete: 3 166 010

Antal köpare
2010-01-01 - 2010-06-30

Piteå

Hushållstjänster: 541

Rot-arbete: 2 232

Älvsbyn

Hushållstjänster: 106

Rot-arbete: 335

Arjeplog

Hushållstjänster: 5

Rot-arbete: 120

Arvidsjaur

Hushållstjänster: 40

Rot-arbete: 356

Antal köpare
2011-01-01 - 2011-06-30

Piteå

Hushållstjänster: 841

Rot-arbete: 2 398

Älvsbyn

Hushållstjänster: 120

Rot-arbete: 397

Arjeplog

Hushållstjänster: 17

Rot-arbete: 113

Arvidsjaur

Hushållstjänster: 52

Rot-arbete: 385

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om