Ökande försäljning av ekologiska varor
Försäljningen av ekologiskt, miljömärkt och närproducerat ökar hela tiden. Dels blir produkterna fler och fler, dels ökar försäljningen av redan befintliga varor. På Coop ökade man till exempel försäljningen med 18 procent ifjol, trots lågkonjunktur.
Tonåringar är ofta miljömedvetna och kan berätta att arbetarna på bananplantagerna både blir sjuka och till och med dör av besprutningarna. Då kan ekologiskt och rättvisemärkt kännas motiverat, trots skillnad i pris.
Foto: Maria Johansson
Dessutom jobbar man mer och mer med att försöka köpa in närproducerade varor.
- Men konkurrensen är faktiskt stor där, alla - även våra konkurrenter - vill ju åt de lokalt producerade grönsakerna till exempel, säger Thomas Lundqvist, som är matchef vid Coop Forum i Piteå.
Fler produkter
Han konstaterar att ekologiska, miljömärkta och närproducerade alternativ finns inom alla varugrupper numera.
Dessutom rättvisemärkt, som bland annat garanterar att producenten får en skälig ersättning.
- Mest har det väl hänt bland mejerivarorna de senaste åren, där har flera nya ekologiska produkter dykt upp, men vi jobbar även mycket med att handla kött och grönsaker så lokalt som möjligt och märker ut de produkterna på ett särskilt sätt för att konsumenterna lättare ska hitta dem.
Ökad miljömedvetenhet, debatten om kvaliteten på maten, men också pris och tillgänglighet gör att försäljningen ökar.
- För några år sedan var det ju ganska stor skillnad ekonomiskt, men så är det inte nu. Ju fler som köper exempelvis ekologiskt, desto bättre blir ju prisbilden, konstaterar Lundqvist.
Leveranssvårigheter
Och Olof Westerberg, försäljningschef vid Norrmejerier, håller med om den analysen.
- Att betala en tia för ekologisk mjölk istället för åtta kronor är inte så kännbar skillnad, då blir det fler och fler som väljer ekologiskt, säger han.
Westerberg berättar att man faktiskt för en sådär åtta-tio månader hade svårt att kunna leverera tillräckligt av de ekologiska alternativen.
Tomma hyllor
Det hände att mjölk- och filhyllorna gapade tomma ute i butik.
- Men så är det inte nu, nu klarar vi leveranserna fast efterfrågan ökar. Det tar ju tid för bönderna att ställa om till ekologisk produktion också, men nu har vi tillräckligt många levantörer.
Från Norrmejeriers sida räknar man med en tio-procentig ökning av försäljningen både på ekologisk mjölk, fil och grädde nästa år.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!